diablo 3

Diablo 3 - Beta - Pamiętnik Betatestera

Ostatnia modyfikacja: 14.05.2012. Utworzono: 03.05.2012

| Informacje ogólne | Pamiętnik betatestera | Patche |
| Lokacje | Potwory | Zadania | Księgi | Osiągnięcia |




Poniżej prezentujemy chronologiczny spis najważniejszych wydarzeń związanych z betatestami Diablo III - można więc nazwać ten twór czymś na wzór pamiętnika.




Czy pamięta ktoś jeszcze testy Diablo II, które miały miejsce w 2000 roku? Pewnie nikt, bo brało w nich udział około 1000 osób do których przysłano pocztą płyty CD z grą do przetestowania. Do użytku został oddany cały, dokładnie taki sam jak w finalnej wersji, Akt Pierwszy. Można było spotkać wszystkich NPC, zaliczyć każde zadanie, zwiedzić lokacje, utłuc wiele potworów (nawet przy pomocy najemników) i znaleźć przedmioty - nawet PvP było takie samo jak w gotowej grze. W wersji testowej można było grać wszystkimi pięcioma klasami postaci i wyszkolić je na dowolny poziom doświadczenia, z tymże umiejętności ograniczono do pierwszych trzech tierów - dostępnych na 1, 6 i 12 poziomie postaci.

Wersja Testowa Diablo III zawierała niemal połowę pierwszego aktu gry, a na jej końcu do pokonania był Boss - Skeleton King Leoric. Również można było grać wszystkimi pięcioma postaciami, spotkać rzemieślników, towarzyszy, NPC'ów, zbierać przedmioty, uczyć się umiejętności. Na początku do grona testerów dołączyli tylko członkowie rodzin Twórców, ich znajomi, później reszta szeroko rozumianej branży growej - fansite'y, partnerzy biznesowi i inni. Blizzard czasem rozdawał klucze do wersji beta w swoich paczkach promocyjnych, które mogli dostać fani na imprezach typu Blizzcon czy World Wide Invitational.

To, że Diablo III będzie miało publiczną betę wiedzieliśmy już od Blizzconu 2010, na którym w wielu wywiadach było to potwierdzone. Warto tu przytoczyć wypowiedź Christiana Lichtnera:
Zamknięta beta będzie miała miejsce, już teraz mogę to potwierdzić. Definitywnie zrobimy coś takiego. Jest dla nas niezwykle ważne uzyskanie odzewu na naszą grę od graczy. Wiecie, chcemy wydać grę dopiero wtedy, gdy będzie skończona. Dla przykładu, kiedy w World of Warcraft zorganizowaliśmy bardzo długą betę, wszyscy myśleli że to szaleństwo. Reakcja była na zasadzie "Kto będzie chciał kupić tę grę? Ludzie mogli grać w nią przez miesiące za darmo!" Mimo to wszystkie te zabiegi sprawiły, że gra stała się lepsza niż była na początku. Potrzebowaliśmy tego, potrzebowaliśmy ludzi grających w grę i informujących nas o swoich przeżyciach, dzięki czemu mogliśmy ją udoskonalić.


Pojawiło się nawet pytanie do Jay'a Wilsona - czy myśli, że może być ryzykowne ukazywać fanom grę we wczesnym etapie rozwoju? Padło również pytanie o filozofię kryjącą się za polityką dotyczącą tego elementu produkcji gier. Oto odpowiedź Jay'a:
Jasne, jest jakieś ryzyko. Jeśli twoje gry są dobre to ludzie zauważą, że tak jest. Jeśli nie są dobre, wtedy musisz uczyć się na błędach i zrobić coś lepszego. Wiele razy miałem wrażenie, że twórcy nie chcą pokazywać swoich gier zbyt wcześnie. Rozumiem to, ale jest jeszcze coś - gracze będą pamiętać tylko finalny produkt. Więc jeśli pokażesz im coś, a oni zareagują "O mój Boże, to jest do kitu" to będziesz mógł powiedzieć "O rany, lepiej weźmy się za to i poprawmy błędy". W końcu dostaniesz jakieś informacje, dowiesz co jest złe i jak to naprawić.

Jedną z przyczyn, dla których preferujemy długi proces tworzenia i testowania gry przed jej wydaniem, jest chęć otrzymania dużego odzewu na nasze działania. Pragniemy się dowiedzieć co się ludziom podoba, a co nie. Chcemy dać im okazję do wypróbowania gry zanim ją wydamy, zawsze je testujemy. Udostępniamy je osobom z zewnątrz, a dzięki nim wiemy co zmienić. Organizujemy bardzo długie Alfa i Beta testy w które angażujemy wiele osób - nie tylko spośród fanów, ale również z całego przemysłu growego. W nasze testy angażujemy nawet innych twórców.
Chciałbym jeszcze dodać, miejcie na uwadze sukcesy pozostałych gier Blizzarda. Jeśli ktoś myśli, że to ryzyko albo zły pomysł... To oczywiście nie ma racji, bo radzimy sobie wyśmienicie na tym froncie.


9 maja 2011 roku podczas konferencji Activision Blizzard, Mike Morhaime - Prezes Blizzard Entertainment - zapowiedział, że celem jest uruchomienie betatestów w III kwartale roku 2011. Niestety nie podał wtedy żadnych informacji na temat dokładnej daty lub szczegółów. Wspomniał jednak, że tydzień wcześniej rozpoczęto wewnętrzne testy gry, które jak do tej chwili szły wspaniale.

28 lipca 2011 roku Zanim rozpoczęły się betatesty, na Twitterze użytkownika GKSteven (członka ekipy Gamekings.tv, znanego holenderskiego programu o grach komputerowych) pojawiło się zdjęcie monitora na którym wyświetlony był napis "Congratulations! You have defeated the Diablo III beta". Zostało ono zrobione prawdopodobnie podczas bety dla redaktorów w siedzibie Blizzarda i zniknęło ono z Twittera równie szybko jak się pojawiło. Jednakże wszyscy dobrze wiemy, że w Internecie nic nie ginie - oto owo zdjęcie:



9 maja 2011 roku Bashiok zapowiedział, że Blizzard celuje z uruchomieniem betatestów w okres od 1 lipca, do 30 września. Już na samym początku września zaczęło coś się dziać w tym kierunku - 02.09 na oficjalnym forum zostały dodane sekcje "Diablo 3 Beta Forum" i "Beta Feedback Forum". Społeczność graczy była podekscytowana, ale Bashiok ostudził emocje zamieszczając wpis powitalny:
Utworzyliśmy forum po prostu żeby było już gotowe. Zażyjcie trochę snu.


A krótko potem uspokoił graczy słowami:
Jeszcze żadne zaproszenia nie zostały wysłane. Gdy zaczniemy je rozsyłać, to damy Wam znać.


3 września opublikowano oficjalne FAQ Bety Diablo 3. Nie znamy dokładnej daty rozpoczęcia się bety dostępnej tylko "dla rodziny i przyjaciół". Wiemy jednak, że 4 września na forum pojawił się dość ważny post, który został później usunięty. Jeden z pracowników Blizzarda upierał się, że taka beta się jeszcze nie zaczęła. 5 Września wygrzebano z forum specjalny avatar, który przeznaczony był dla beta-testerów.

7 września pojawiła się możliwość ściągnięcia klienta bety z serwerów Blizzarda. Wprawdzie nie dało się uruchomić gry bez specjalnego klucza aktywującego, ale za to można było zobaczyć na własne oczy launcher i główne menu gry. Tego samego dnia dowiedzieliśmy się, że beta dla "rodziny i przyjaciół" jest w toku, a zamknięta publiczna beta ukaże się już niedługo.

8 września pojawiła się informacja, że beta dorobiła się pierwszej łatki, dzięki której została ona uaktualniona do wersji v0.3.73108, wprowadzającej miedzy innymi Dom Aukcyjny - Patch #2

15 września dowiedzieliśmy się, że beta znów została zaktualizowana, tym razem do wersji v.0.3.0.7338, za sprawą kolejnej łatki - Patch #3

20 września rozpoczęły się betatesty dla zaproszonych użytkowników. Pierwsze zaproszenia do Bety miały następującą treść:
Pozdrowienia od Blizzard Entertainment!

Przygotowujemy się do zbliżającej się premiery Diablo III i chcielibyśmy wręczyć Ci zaproszenie do wzięcia udziału w beta teście. Jeśli jesteś zainteresowany, musisz mieć konto Battle.net, które możesz stworzyć na stronie Battle.net'u.

Wyślij nam swój login do konta Battle.net, a oznaczymy Cię jako dopuszczonego do betatestów Diablo III kiedy je rozpoczniemy. Nie musisz przechodzić przez proces wybierania konfiguracji komputerów. Zauważ, że nie mamy w chwili obecnej daty startu beta testów, którą moglibyśmy ogłosić.

Nie będzie żadnej umowy poufności z racji korzystania z bety, możesz więc dowolnie o niej pisać, robić screenshoty oraz filmiki.

By zarezerwować swoje miejsce wśród pierwszych herosów Sanktuarium, musimy otrzymać twój login do konta Battle.net do 30 sierpnia.

Dziękujemy i do zobaczenia w Płonących Piekłach!


Kolejne zaproszenia przedstawiamy w formie screena:

Beta Invite

27 września otrzymaliśmy kolejną aktualizację dzięki której mogliśmy się cieszyć wersją v.0.3.0.7447 - Patch #4 Wprowadził on drobne poprawki do gry.

4 listopada po nieco ponad miesiącu przerwy w aktualizacjach posiadaliśmy już wersję v.0.3.1.7728 do której przyczynił się - Patch #5

18 listopada, czyli gdy upłynęły dwa tygodnie od ostatniej aktualizacji otrzymaliśmy wersję podnoszącą do numerku v.0.4.0.7841 - Patch #6

2 grudnia czekała już na nas kolejna łatka oznaczona numerkiem v.0.4.1.7391 - Patch #7

16 grudnia, po dwóch tygodniach grania na łatce #7 wersja została zaktualizowana do v.0.5.0.8059, a spowodował to - Patch #8

21 grudnia, tuż przed świętami dostaliśmy prezent w postaci kolejnej poprawki podnoszącej wersję do v.0.5.1.8101, był to - Patch #9

23 grudnia, już w nowym, 2012 roku, po ponad miesiącu oczekiwań mogliśmy zaktualizować nasze wersje beta do v.0.6.0.8296 dzięki kolejnej aktualizacji - Patch #10

30 stycznia, czyli tydzień później zostaliśmy uraczeni poprawką do wersji v.0.6.1.8350 poprzez - Patch #11. Poprawiał on tylko drobne błędy w działaniu gry.

2 lutego Blizzard ogłosił, że zaprosił do betatestów 100 tysięcy nowych fanów z rejonu Ameryki Północnej.

3 lutego numerek naszych wersji przekręcił się na v.0.6.2.8392, co uczynił - Patch #12 Podobnie jak poprzednia łatka poprawiał tylko kilka drobnych usterek w samej grze.

16 lutego Bashiok oznajmił, że Blizzard rozesłał sporo kluczy (więcej niż 5000) do różnych serwisów fanowskich. Zastrzegł jednak, że muszą one zrobić konkurs w którym użytkownicy będą mogli wygrać dostęp do Bety. Klucze dostały między innymi serwisy: IGN, GameSpot, Joystiq , Kotaku, Destructoid, 1UP, The Escapist, GameSpy, Giant Bomb, Games Radar, G4, Game Trailers, Spike, UGO, Wired, PC Gamer, Gamefront, The Verge. Spośród polskich stron klucze do rozdania miały serwisy CD Action (konkurs na limeryk, film, wideo, muzykę) i gram.pl (opisać pierwsze spotkanie z serią, kliknąć lubię to na facebooku).

18 lutego, staliśmy się testerami na wersji v.0.7.0.8610, pojawił się - Patch #13,

8 marca, nasze testowe gry zostały zaktualizowane do wersji v. 0.8.0.8815, czego winnym był - Patch #14

16 marca znów byliśmy zmuszeni ściągać kolejną łatkę, dzięki której mogliśmy się pochwalić wersją v.0.9.0.8896, wszystko przez - Patch #15

9 kwietnia pojawia się kolejna aktualizacja, zmieniająca numerek wersji na v.0.10.0.9183, czyli dostaliśmy - Patch #16

13 kwietnia Blizzard ogłosił, że ma dla fanów niebagatelną liczbę 275 tysięcy dodatkowych kluczy do betatestów! Zaproszenia objęły wszystkie regiony.

17 kwietnia Blizzard wydał na świat aktualizację, dzięki której nasze wersje testowe awansowały do v.0.11.0.9327, mówimy tu o - Patchu #17

Czas trwania bety był znany w przybliżeniu już na samym początku trwania testów, po tym jak Jay Wilson na Blizzconie 2010 odpowiedział na pytanie z tym związane zadane przez Twittera. Stwierdził wtedy, że beta będzie trwała około sześć miesięcy od jej rozpoczęcia. Pod koniec września twórcy ogłosili, że nie dadzą rady wydać gry jeszcze w 2011 i celują w początek 2012 - oznaczało to, że beta przedłuży się i weźmie w niej udział prawdopodobnie więcej osób niż wstępnie zakładano.

18 kwietnia roku Blizzard ogłosił, że zamierza zakończyć betatesty z dniem 1 maja. W związku z tym wystosował do uczestników oficjalne podziękowanie:
Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy uczestniczyli w Beta-testach Diablo 3. Odwaliliście kawał dobrej roboty, doceniamy Waszą pomoc, którą nam świadczyliście podczas tej krytycznej fazy tworzenia gry. W związku z nadchodzącą premierą serwery bety zostaną wprowadzone w tryb offline 1 maja. W tym czasie wszystkie konta i dane o postaciach zostaną zresetowane. Zachęcamy też do śledzenia nowych informacji na oficjalnej stronie. Jeszcze raz dziękujemy za Waszą współpracę, do zobaczenia wkrótce na Battle.net!


19 kwietnia otrzymaliśmy dość niespodziewaną łatkę, poprawiającą jeden błąd, ale za to przekręcająca numerek v.0.11.0.9359. Znana jest pod nazwą - Patch #18.

To jednak nie był koniec - mało tego, dla wielu był to dopiero początek! 20 kwietnia 2012 roku Blizzard ogłosił weekend otwartej bety, która miała odbyć od 20 kwietnia godz. 21:01 do 23 kwietnia godz. 19:00 (czasu polskiego). Wcześniej Blizzard zastrzegał się, że otwarta beta nie będzie miała miejsca. Na szczęście postanowił jednak pójść na rękę wszystkim osobom, które nie grały jeszcze w Trójkę. Poskutkowało to oczywiście problemami z połączeniem się z serwerem, który był po prostu przeciążony. Wiele osób skarżyło się na wszelakie błędy i usterki - ale o to przecież chodziło w betatestach.

Ten jakże miły gest Blizzarda był ostatnią prostą do zakończenia testów. Beta stała się przeszłością, a my oczekiwaliśmy już tylko przyszłości - powrotu Pana Grozy!
Zgłoś błąd.



Feniks z Popiołów - czekamy...
Niniejsza strona jest częścią Wortalu Phoenix, znajdującego się aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyższy link by dowiedzieć się więcej.
Vgroup portfolio, agencja interaktywna - tworzenie portali internetowych, stron www, sklepow, CMS oraz grafiki  web 2.0
© 2002-2014 Imperium Diablo • Wszystko o grach Diablo 3, Diablo 2 i Diablo 1. All trademarks referenced herein are the properties of their respective owners. All rights reserved.