Diablo 3 - Konsole • Imperium Diablo • Wszystko o grach Diablo 3, Diablo 2 i Diablo 1
diablo 3

Diablo 3 - Konsole

Ostatnia modyfikacja: 29.03.2013. Utworzono: 25.03.2013

Diablo 3 - Wersja Konsolowa


Dyskusja na temat tego, czy Trzecia odsłona serii Diablo trafi również na inne platformy niż komputery osobiste PC pojawiła się na długo przed wydaniem gry na "blaszaki". Gdyby dobrze poszperać w sieci, to pewnie znalazło by się nawet jakieś spekulacje z czasów sprzed zapowiedzi gry, gdzie ktoś z pewnością brał ten wariant pod uwagę, pomimo iż prace nad grą nie były nawet potwierdzone. Blizzard przez większość czasu swojej działalności identyfikował się głównie z rynkiem PC i MAC, choć zdarzały mu się też krótsze romanse z konsolami, czego owocem było choćby Diablo 1 wydane na PlayStation, oraz mogło być StarCraft: Ghost - nigdy nie wydana gra planowana na PS2, XBOX i GC. W dorobku Niebieskich znalazło by się jeszcze kilka innych tytułów wydanych na konsole Nintendo, czy SNES pochodzących jeszcze z czasów Silicon & Synapse, oraz zaraz po przemianowaniu tej firmy na znanego nam Blizzarda.




Aktualne Informacje - Od Oficjalnego Ogłoszenia Wersji



Najpewniej w ciągu najbliższych tygodni pojawiać się będzie wiele nowych informacji na temat wersji konsolowej, o które będziemy się starali uzupełniać ten dział, oraz informować Was w newsach na Stronie Głównej. Dobrym źródłem informacji będzie też z pewnością oficjalna strona wersji na PlayStation, która została udostępniona internautom niedługo po prezentacji projektu na PAX East.


Screen z konsolowej wersji Diablo 3 Screen z konsolowej wersji Diablo 3

Blizzard ma długą historię z grami konsolowymi, a celem wprowadzenia Diablo III na PlayStation jest otwarcie świata Sanktuarium dla graczy, którzy ponad krzesła przedkładają kanapy. Wiemy, że gry konsolowe nie są dla każdego i w pełni rozumiemy, że nie każdy kto nabył już grę na PC będzie chciał kupić wersję na PlayStation. To jest całkowicie w porządku. :)

Mimo to nasz zespół konsolowy ciężko pracował dostosowując Diablo III na platformę PlayStation i upewniał się, czy wszystkie ważne elementy rozgrywki sprawdzają się podczas używania kontrolera. W rzeczywistości przeorganizowaliśmy interfejs, sterowanie i kamerę tak by pasowało to na PlayStation 3, więc wszystko wygląda wspaniale na wielkim ekranie telewizora. Jesteśmy naprawdę zadowoleni z przebiegu tego procesu i podekscytowani możliwością pokazania demo na PAX East w marcu.

Cieszymy się z udostępnienia Diablo III na wielu platformach, zwłaszcza, że Blizzard ma konsolowe korzenie. Od Rock'N Roll Racing przez Lost Vikings po Blackthorne Blizzard Entertainment zaczynał jako producent konsolowy. W kwestii Diablo III, cieszymy się że poszerzymy naszą publiczność i damy konsolowcom szansę na odważne wkroczenie na pola bitew w Sanktuarium (albo w niektórych przypadkach na powrót do Sanktuarium, jeśli grali w pierwszą część Diablo, która została wydana na PlayStation). Świetnym uczuciem jest też to, że być może będzie to dla niektórych graczy konsolowych pierwsza szansa by doświadczyć zabawy z grami Blizzarda. :)


Kontrowersje związane z wersją konsolową pojawiły się niedługo po premierze na PC, a spotęgowały się po oficjalnym ogłoszeniu wersji na platformy alternatywne. Wielu graczy zarzuca Blizzardowi, że upraszczał grę tylko po to, by łatwiej było im przenieść ją na PlayStation i ewentualnie inne konsole. Jest to dość niedorzeczne, ponieważ jak wiemy z wielu cytatów Niebieskich zespół developerów pracujących nad inną wersją niż na komputery osobiste uformował się około roku przed premierą na blaszaki i liczył trzy osoby. Niedorzeczne by było, by tych trzech twórców miało jakikolwiek wpływ na poczynania projektantów z zespołu PC, którzy mieli terminy na głowie, musieli ulepszać betę i wyrobić się na ten ustalony maj. Nie można powiedzieć, że twórcy pecetowi nie myśleli o konsolach, ale z pewnością nie był to dla nich priorytet pod kątem którego wyznaczali swoje plany związane z produkcją. Bardzo dobrze sytuację podsumowała Lylirra:


Ten konkretny argument (jakoby Diablo 3 na PC powstawało już z myślą o konsolach - dop. red.) z pewnością będzie się pojawiał. Mało tego, w większości przypadków będzie wykorzystywany do poparcia poglądów osób, które nie zgadzają się z tym, jak Diablo III zostało zaprojektowane. Podczas gdy takie poglądy są jeszcze do zrozumienia, to obwinianie konsol o to, że w ogóle istnieją jest szukaniem kozła ofiarnego.

Nie, wersja PC Diablo 3 nie była projektowana od samego początku pod konsole. Została ona stworzona na PC z jednym przewodnim celem: dostarczyć graczom niesamowitą grę komputerową hack-and-slash, będącą zarówno zabawną i wciągającą. Czy osiągnęliśmy ten cel jest z pewnością przedmiotem dyskusji wśród społeczności graczy, ale nie czyni to tego celu bardziej lub mniej prawdziwym. Wszystkie nasze decyzje podjęte przy opracowywaniu Diablo III - w tym dotyczące walki, umiejętności, sterowania, interfejsu oraz kwestii przedmiotów - były tymi, które wierzyliśmy że dostarczą wielu pozytywnych doświadczeń na PC i to samo możemy powiedzieć o wszystkich ulepszeniach których dokonywaliśmy od premiery. Decyzje te nie były utrudnione poprzez rozwój wersji PlayStation, lub zmieniane w celu lepszego dostosowania.

Dla jasności, wersja PS3 Diablo III jest oparta na wersji PC i zawiera wiele takich samych funkcji jak ona, wliczając całą zawartość do łatki 1.0.7. Z tego punktu zostały opracowane specjalnie na platformę PlayStatnion i będą implementowane zmiany takie jak przeprojektowany system sterowania, perspektywa kamery, oraz interfejs użytkownika.

Tak więc, pomimo iż są gracze, którzy nie są zadowoleni z tego jak Diablo III zostało zaprojektowane na PC, wersja PlayStation gry została opracowana na bazie doświadczeń właśnie z wersji PC (a nie na odwrót). Jeśli nie podoba się komuś system umiejętności, dom aukcyjny, bądź kwestie związane z itemizacją, to w porządku, szanujemy te opinię, ale starajcie się przypisać tę argumentację w odpowiednich do tego miejscach. :)

Poza tym mamy naprawdę niezależny zespół projektantów, inżynierów, artystów i producentów, przeznaczonych do adaptacji Diablo III na PlayStation i kreujących epickie doświadczenia konsolowe. To ich praca, by wziąć grę PC i przerobić ją na PS3.


Jak podkreśla Matthew Berger wersja konsolowa nie różni się zbytnio od pecetowego pierwowzoru - większość rzeczy jest ta sama, z tym że nieco przystosowana do wersji konsolowej:


Tak naprawdę jest to ta sama gra. To samo doświadczenie do zdobycia, ci sami wrogowie. Jedyne co zrobiliśmy, to nieco przybliżyliśmy kamerę i dostosowali pojawianie się fal potworów. Walki z bossami również nieco zostały zmienione, by dawały więcej frajdy konsolowcom. Nie musieliśmy iść tutaj na żadne kompromisy, w przypadku tej wersji.

Dużą zmianą w stosunku do wersji komputerowej jest to, że wersja konsolowa nie będzie wymagała połączenia z siecią. System będzie podobny do znanego z Diablo 2, gdzie postać była przechowywana na maszynie gracza i mógł on nią grać w trybie dla pojedynczego gracza oraz w grze otwartej. Swoich herosów będzie można w każdej chwili zuploadować do PS Cloud, bądź skopiować na pendrive - dzięki temu będzie można iść do kumpla i grać wspólnie na jego maszynie.


Screen z konsolowej wersji Diablo 3 Screen z konsolowej wersji Diablo 3

Brak wymogu stałego połączenia z siecią spowodował również decyzję o rezygnacji z domu aukcyjnego na tej platformie, zarówno tego ze złotem jak i z prawdziwymi pieniędzmi. Wprowadzenie tego systemu byłoby problematyczne, bo ciężko by było wyeliminować wszelakie oszustwa, co tłumaczy Josh Mosqueira:


Ekosystem na PC i konsoli są różne. Istnieje kilka technicznych przyczyn dla których musieliśmy wybrać tryb offline, ale z racji posiadania pewnych doświadczeń w tej dziedzinie, nawet jeśli chcielibyśmy zaimplementować dom aukcyjny byłoby to problematyczne. Jak sprawdzić oryginalność? Jak się upewnić, że jakiś przedmiot nie był kopiowany, albo nie kombinowano z nim w inny sposób?

Screen z konsolowej wersji Diablo 3 Screen z konsolowej wersji Diablo 3

W chwili obecnej nie ma żadnych planów na rozgrywkę międzyplatformową, tak więc pecetowcy nie będą mogli pograć sobie z konsolowcami i taki stan rzeczy najprawdopodobniej się nie zmieni. Dodatkowo Blizzard nie zamierza udostępnić graczom wersji PC możliwości grania na kontrolerze z konsoli.


Chociaż uważamy, że rozgrywka międzyplatformowa byłaby super, nie ma aktualnie żadnych planów, aby umożliwić łączność między PlayStation Network i Battle.net (co jest standardem dla większości gier mających wersje PC i konsolową). W rezultacie postacie na kontach Battle.net i na PlayStation pozostaną odrębne.

W kwestii wprowadzenia analogowego kontrolera na PC nie mamy żadnych planów na tego typu wsparcie w chwili obecnej. Podobnie ze względu na to że konsolowa wersja Diablo III została zaprojektowana z myślą o kontrolerze z Playstation, nie będzie ona obsługiwała myszy i klawiatury.

No właśnie - jeśli już jesteśmy przy kontrolerze, to możemy przyjrzeć się sterowaniu. Pecetowcy, którzy nigdy nie używali pada na początku zawsze mają problem, ale wielu z nich przekonuje się do tego typu urządzeń sterujących i później stają się one nawet tymi preferowanymi. Chyba każdy, nawet nie mający konsoli w domu wie jak pad wygląda, tak więc warto umiejscowić na nim który przycisk za co odpowiada:


Sterowanie w konsolowej wersji Diablo 3

Dzięki serwisowi IGN możemy zobaczyć, jak wygląda rozgrywka przy pomocy pada z perspektywy gracza, czyli widząc zarówno ekran, jak i pad. Na poniższym filmiku widzimy 10 minut rozgrywki mniej więcej z pierwszej osoby:




W taki sposób będziemy właśnie kontrolowali poczynania naszego herosa. Każdy gracz nie tylko Diablo, nie tylko gier RPG/Hack'n'Slash wie, że podstawą jest kontrolowanie stanu życia i innych współczynników typu mana, doświadczenie którymi scharakteryzowany jest nasz bohater. Możemy to zrobić dzięki interfejsowi, który pomimo iż nieco różni się od tego znanego z wersji pecetowej trójki, to dalej jest podobny. Przede wszystkim jest tylko jedna "kula" w której znajduje się obecnie życie postaci, bo we wcześniejszej wersji, którą również widać na niektórych starszych screenach znajdowały się tam zasoby postaci. Wygląda na to, że to rozwiązanie jest lepsze - wokół kuli życia mamy okrągły pasek doświadczenia, zasób natomiast jest na poziomym pasku (łowca demonów ma ten pasek oczywiście podzielony po połowie na nienawiść i dyscyplinę), a niżej niego umiejętności. Poniżej znajduje się zarówno wersja starsza (pierwsza i opisana klawiszami), jak i nowsza:


Pierwotny interfejs wersji konsolowej Diablo 3


Interfejs w obecnej wersji konsolowej Diablo 3


Ciekawym motywem jest wprowadzenie możliwości grania w cztery osoby na jednym urządzeniu. Spekulowało się, że pojawi się tak zwany Split-Screen, czyli podział ekranu na tyle części, ilu jest graczy, jednakże będzie to rozegrane w nieco inny sposób. Z filmików dotychczas zaprezentowanych nie można jeszcze tego wywnioskować, ale twórcy zdradzili się obrazkiem, który umieścili na szczycie strony głównej Diablo 3 dla konsol. Widzimy na nim, że w każdym z rogów ekranu znajduje się interfejs użytkownika (kula życia, pasek many, umiejętności itd), a ekran nie jest dzielony. Tak więc najprawdopodobniej widok na ekranie będzie zależał od poczynań jednego uprzywilejowanego gracza, a reszta będzie się musiała trzymać blisko niego - może to być nieco denerwujące, ale z pewnością przyczyni się do poprawienia kooperacji grupowej. Poniżej wspomniana grafika przedstawiająca właśnie interfejsy w czterech rogach ekranu.


Grafika promocyjna na której widać rozgrywkę multi na jednej konsoli

Skoro ekran jest wspólny, to nie ma też technicznie możliwości stworzenia osobnych łupów dla każdej z postaci - również one będą wyświetlały się jednocześnie dla każdego i powróci zasada znana z Diablo II, mianowicie kto pierwszy, ten lepszy. Oczywiście tylko wtedy, gdy będziemy grali na jednej maszynie, a nasz towarzysz będzie siedział obok na kanapie - jeśli zrobi coś nie tak, zawsze można zdzielić go padem po głowie ;). Podczas grania z obcymi przez sieć nasze łupy nadal będą chronione zupełnie tak samo jak w wersji na blaszaki - nie mamy się więc o co obawiać. Ważną informacją jest też to, że z potworów będzie wypadało mniej śmieci, częściej będziemy widzieć jakieś wartościowe przedmioty. Ekran interfejsu ekwipunku uległ zmianie, ale nie jest to jakaś nowość na konsolach - wokół postaci będzie okrąg na którym będą znajdowały się znaczki części ekwipunku, a obok na liście przedmioty, które możemy na ten slot ubrać.


Wygląd panelu ekwipunku w konsolowej wersji Diablo 3 Wygląd panelu ekwipunku w konsolowej wersji Diablo 3

Poza przedmiotami dość ważny jest też system umiejętności - zobaczymy te same skille co na PC, z tym że zostały one dostosowane do konsolowego stylu gry, tudzież do padów. Nie ma też opóźnienia przy zmianie skilla, a opisy umiejętności zostały skrócone by zajmowały mniej miejsca.


Wygląd panelu umiejętności w konsolowej wersji Diablo 3

Bardzo ciekawym dodatkiem, który będzie ekskluzywny dla wersji na konsole będą uniki. Na padzie znajduje się przycisk, który pozwoli szybko umknąć postaci w bok. Implementacja czegoś takiego jest spowodowana głównie tym, by zrekompensować konsolowcom niemożność korzystania z dobrodziejstw systemu point-and-click, który jest przywilejem myszki i blaszaków. Takie rozwiązanie na konsolach wcale nie jest jakąś nowością - to po prostu standard. Obszernie wypowiedziała się o tym Lylirra, której wypowiedź warto przytoczyć w tym miejscu:


Dodaliśmy uniki do wersji konsolowej z dwóch głównych powodów:

Pierwszym jest to, że sposób w jaki steruje się swoją postacią na konsolach jest diametralnie innych od tego znanego z wersji pecetowej. Z klawiaturą i myszką w grze takiej jak Diablo 3, nie tylko możesz zobaczyć grę z niego dalszej perspektywy (bo tak ustawiona jest kamera), ale również można dosłownie wskazać punkt na mapie, kliknąć go, a postać gracza przemieści się w tamto miejsce samodzielnie. Ponieważ wersja konsolowa używa bezpośredniego sterowania przy pomocy joysticka, ruch gracza wydaje się być bardziej przemyślany i odważny, ale ma swoje ograniczenia. Nie ma się tego samego uczucia wszechwiedzy, na temat kierunku w którym postać się uda. By przejść na przykład z punktu A do punktu B na mapie, trzeba manualnie przeprowadzić swojego bohatera do danego miejsca, omijając wszystkie przeszkody na swojej drodze indywidualnie. To super zabawa, więc unikami staramy się dać graczom konsolowym trochę więcej mobilności, starając się zbalansować niemożliwość używania systemu point-and-click.

Drugim powodem jest to, że możliwość korzystania z uników po prostu dobrze się czuje (i wybaczcie tutaj moją elokwencję) na konsoli. Chcemy by gra była naturalna podczas używania kontrolera. Jest to jeden z tych elementów, które po prostu "pasują" na konsolowe wersje bardzo dobrze, ale niekoniecznie mają sens na PC.

W chwili obecnej w konsolowej wersji zaimplementowane są wszystkie aktualizacje, jakie ukazały się do tej pory na blaszakach, czyli wszystkie patche do 1.0.7 włącznie. Oczywiście obie wersje będą mieć w przyszłości wsparcie producenta, jednakże mogą one mieć, a raczej na pewno będą miały, oddzielne aktualizacje - na początku może pojawić się wiele problemów, więc i trzeba będzie patchować grę w wersji konsolowej niezależnie od PC.


Screen z konsolowej wersji Diablo 3 Screen z konsolowej wersji Diablo 3

Na chwilę obecną Blizzard nie potwierdza, czy Trójkę zobaczymy jeszcze na innych konsolach niż tych od Sony. Wielce prawdopodobne jest jednak, że gdy Microsoft będzie prezentował swoją nową maszynę, nowego Xboxa, to i wtedy jakiś pracownik Zamieci ogłosi nam, że i na tym sprzęcie zawita Pan Grozy.


Faktycznie, pełno jest plotek na temat tego, że Diablo III miałoby być wydane również na Xbox'a, ale my tego nie potwierdzamy - swoją drogą nie mamy też w chwili obecnej przygotowanego żadnego obwieszczenia tego typu.



Historia Wersji Konsolowej Diablo 3



Jak właściwie było z tym Diablo 3 na konsole i kiedy Twórcy gry wiedzieli, że pojawi się ono (i być może inne gry studia) nie tylko na komputerach PC, ale również na konsolach? Może być ciężko umiejscowić tę decyzję w czasie, bo jak wszyscy fani wiedzą, Niebiescy nie wypowiadając się zwykle w sposób jednoznaczny o większości swoich planów na przyszłość, a jeśli to robią to zaprzeczają czemuś. Na początek powinniśmy więc poszukać najświeższej wypowiedzi, która w sposób jasny sygnalizuje, że Blizzard nie ma w planach ekspansji swoich gier na inne platformy. Nie będzie to takie trudne - 3 grudnia 2007 roku, w dzień po ogłoszeniu fuzji Vivendi Games z Activision Mike Morhaime wziął udział w telefonicznej konferencji z zachodnimi dziennikarzami, gdzie właśnie poruszona została kwestia stosunku Blizzarda do konsol:


Obecnie nie mamy żadnych planów co do konsol. Blizzard skupia się na rynku PC. (...) W tej chwili nie ma żadnych planów wydania jakiejkolwiek gry Blizzarda na konsole.

Po tej wypowiedzi cała sytuacja była bardzo niejednoznaczna - raz były to śmiałe stwierdzenia, że gdybyśmy chcieli, to dalibyśmy radę, a innym razem pesymistyczne prognozy, że panowie z Blizzarda z konsolami bawić się nie będą. Stanowisko zmieniało się więc jak w kalejdoskopie i już niecały rok później po powyższej wypowiedzi na BlizzConie 2008 Mike odpowiedział w bardziej optymistycznym tonie:


W przypadku każdej gry zastanawiamy się, która platforma będzie dla niej najsensowniejsza. Gdy Diablo 3 nabierze kształtów, myślę, że zastanowimy się nad możliwościami. Sądzę, że argument jakoby ten typ gry sprawdził się na konsolach jest dobry, ale mogą pojawić się pewne ograniczenia techniczne, z którymi musielibyśmy się zmierzyć.

Również Jay Wilson wypowiadał się w tamtym czasie optymistycznie na temat ekspansji Diablo 3 na konsole. Zapewniał też, że jeśli mieliby podjąć decyzję o wydaniu gry na inne platformy, musieliby być pewni, że nie zagrozi to projektowi jako całości, tudzież ogólnej jakości gry. Już wtedy pojawiło się zapewnienie, że powstanie wersji na konsole to kwestia czasu, bo jak mówił Wilson - mogli zrobić taką wersję, kiedy tylko chcieli:


Jeśli mielibyśmy stworzyć kiedyś taką wersję, to musiałaby się ona odznaczać naprawdę wysoką jakością - nie chcemy robić tylko portu. Nie podejmiemy nigdy tej decyzji, jeśli miałaby na tym ucierpieć ogólna jakość... Prawdopodobnie moglibyśmy zrobić to w każdej chwili, moglibyśmy wydać grę, a dopiero później zdecydować że chcemy wersję na 360 lub PS3

Po tej jakże pozytywnej względem konsol wypowiedzi już miesiąc później (bo w grudniu 2008 roku) ponownie usłyszeliśmy od Jay'a że "nie ma żadnych panów, ale fajnie by było". W tych kilku słowach Blizzard nie jest już ujmowany jako producent gier PC, ale ogólnie jako producent gier - można więc wnioskować, że polityka firmy nieco się zmieniła.


Nie mamy w chwili obecnej żadnych planów związanych z konsolami i mogę powiedzieć to o wszystkich naszych grach... Cóż, Blizzard nie postrzega się jako dewelopera PC, myślimy, że jesteśmy deweloperami gier. Więc jeśli stwierdzimy, że gra jest bardziej odpowiednia na konsole, to ją zrobimy, tak samo jak czuliśmy że wszystkie nasze dotychczasowe gry pasowały lepiej na PC. Jednakże Diablo to może jeden wyjątek. Sądzę, że system kontroli przełoży się naprawdę dobrze na konsole, jest wiele elementów, które można by było przerobić i mogłyby wyśmienicie sprawdzać się z bezpośrednią kontrolą. Nie ma wielu przycisków, więc można by było je rozlokować na kontrolerze bez większych problemów. Istnieje jednak kilka kwestii nakierowywania, które mogłyby być uciążliwe, ale nie jest to nic, czego nie można by było przezwyciężyć. Ale, jesteśmy też deweloperami PC, więc skupiamy się teraz tylko na tym.

Temat konsol powrócił w sierpniu 2009 roku, kiedy to Jay Wilson udzielił wywiadu dla Gaming Shogun. Tutaj ponownie podkreślona została kwestia postrzegania Blizzarda jako producenta gier w ogóle.


Nie podjęliśmy decyzji, czy robimy wersję konsolową, czy nie. Lubimy gry konsolowe, gramy w mnóstwo gier konsolowych - jesteśmy graczami międzyplatformowymi, nie tylko graczami PC. Fakt że nasze gry są wydawane na PC jest bardziej związany z typem gier jakie tworzymy, niż że uważamy się na twórców gier na PC. Diablo prawdopodobniej dałoby się skonwertować na konsole lepiej niż inne nasze gry, jednakże zadanie stworzenia Diablo III jako gry cross-platformowej nie jest dla nas priorytetem.

Kolejne wypowiedzi na temat możliwości wydania Diablo 3 na konsole usłyszeliśmy od Jasona Bendera i Christiana Lichtnera w ramach wywiadu, którego udzielili panowie na Blizzconie w październiku 2010 roku.


Jason Bender: Myślę, że [Diablo 3] nadaje się na konsole. Będziemy jednak zdecydowanie pracować nad wersją PC, na której ta seria wyrosła. To jest pytanie typu ciągle powracającego. Jestem pewien, że wszyscy lubimy grać na konsoli, ale w chwili obecnej jesteśmy skupieni na tym co jest przed nami. Kto wie co przyniesie przyszłość? Ciężko powiedzieć.

Christian Lichtner: W przeszłości mówiliśmy, że Diablo to jedna z gier, które naprawdę można by było przenieść [na konsole] bez większych problemów.


Jak to bywało już niejednokrotnie plotki na temat wersji konsolowej ponownie ucichły na jakiś czas, a fani skupili się na oczekiwaniu na grę na blaszaki. Blizzard znów wbił kij w mrowisko, informując, że szukają projektantów doświadczonych w robieniu gier na konsole. Całą sprawę wyjaśnił Bashiok w październiku 2010 roku, czyniąc tym samym widmo pojawienia się D3 na innej platformie niż PC bardziej realistycznym, a nawet bardzo prawdopodobnym:


Jak wielu z Was mogło zauważyć na oficjalnej stronie Diablo aktualnie prowadzimy rekonesans związany z koncepcją Diablo na konsole. Jak już kiedyś powiedzieliśmy, dzięki należytej staranności gra mogłaby być przeniesiona na platformę konsolową i jesteśmy zainteresowani sprawdzić jakie talenty mogłyby być zainteresowane przyczynieniem się do tego projektu.


Aby jeszcze bardziej podkreślić to, co jest podane na stronie: to nie jest zapowiedź konsolowej wersji. Strawą pierwszorzędną jest dla nas zaprojektowanie Diablo III dla Windows i Mac i nie mamy zamiaru pozwolić kwestii konsolowej opóźniać lub w inny sposób wpływać na wydanie gry. Jak zwykle zachęcamy do dyskusji, ale należy pamiętać, że nie mamy żadnych szczegółów, którymi moglibyśmy się podzielić w tej chwili.


A jako iż było to za mało, głos w sprawie zabrał również Mike Morhaim wyjaśniając jakie są powody poszukiwania osób z umiejętnościami tego typu. Nastąpiło to nieco później w odniesieniu do poprzedniej wypowiedzi, bo w marcu 2011:


Tak, szukamy kilku projektantów konsolowych. Na tym etapie jest to jednak dopiero rozeznanie, czy jest sens by Diablo stało się nie tylko grą PC, ale również konsolową. Nie podjęliśmy jeszcze żadnych decyzji, ale wielu z nas czuje, że jeśli któraś z naszych produkcji mogłaby się spisać na tej platformie, to najprawdopodobniej właśnie ta.

Kolejnym kamieniem milowym w postępach związanych z wersją konsolową była wypowiedź Jay'a Wilsona z Blizzconu 2011. Nie dowiedzieliśmy się z niej nic nowego na temat aspektów technicznych, ale poznaliśmy nazwisko osoby, która stanęła na czele zespołu zajmującego się ekspansją trójki na tę właśnie platformę - był nim Josh Mosqueira.


Zatrudniliśmy ludzi pracujących przy konsolach. Mamy wewnętrzny zespół. Rozmawiamy o tym, ponieważ pomaga to w rekrutacji. Myślimy, że Diablo 3 spisze się na konsolach, eksperymentowaliśmy z kontrolerami etc. Jednakże bardzo ważne jest dla nas to, by prace te nie miały wpływu na wersję PC, oraz by nie zrobić tylko kiepskiego portu na konsole. Oba te projekty powinny być realizowane osobno i działać nieźle. Nie zapowiadamy tego oficjalnie, póki nie będziemy absolutnie pewni szans na powodzenie tego projektu.

Dowiedzieliśmy się, że mają zespół - ile ludzi to zespół? Trzech , czego można się było dowiedzieć z wywiadu, który przeprowadziła redaktorka TDOID właśnie z Joshem Mosqueirą i Kevinem Martensem:



Rok później w czeluściach Blizzarda była już gotowa grywalna wersja D3, o czym poinformował w grudniu 2012 roku Rob Padro.


Nadal badamy możliwości. Posiadamy wczesne wersje i działamy na nich. Mamy nadzieję, że uda nam się je dopracować na tyle, by móc ogłosić jako oficjalny projekt, ale nie jesteśmy jeszcze na to gotowi, choć całość wygląda całkiem nieźle.

Był to ostatni sygnał od Niebieskich przed oficjalnym ogłoszeniem projektu, które nastąpiło 21 lutego 2013 roku na PlayStation Meeting - imprezie, na której to koncern Sony zaprezentował swoją nową konsolę. Największą chyba niespodzianką było pojawienie się Chrisa Metzena z Blizzard Entertainment, który poinformował, że Zamieć zawarło strategiczne porozumienie z Sony mające na celu "Przejęcie władzy nad światem" poprzez wydanie Diablo 3 na PS3 i PS4 z dodatkowym trybem co-opowym dla czterech graczy! Potwierdzenie tych wiadomości pojawiło się również na oficjalnej stronie Diablo 3. Na oficjalnych stronach Diablo 3 pojawiły się tego dnia obwieszczenia o następującej treści:


Chris Metzen ogłasza wersję konsolową Diablo 3


Sługi piekła rosną w siłę.


Z przyjemnością ogłaszamy, że trwają prace nad Diablo III w wersji na konsolę Sony PlayStation® 3. Przygotujemy również konwersję naszej wielokrotnie nagradzanej gry z gatunku RPG na właśnie zapowiedzianą przez Sony platformę do gier: PlayStation®4!


Rozsiądźcie się wygodnie i zacznijcie zabijać demony!


Diablo III na konsole PS3â„¢/PS4â„¢ powstanie w oparciu o trzon wersji pecetowej i zawierać będzie wszystkie najnowsze aktualizacje i usprawnienia, w tym system poziomów mistrzowskich, Infernalną Machinę, siłę potworów, system pojedynków i wiele więcej. Wersja na PlayStation otrzyma również własne sterowanie, nowy interfejs użytkownika i dynamiczną kamerę, dzięki której Diablo III zapewni niesamowitą rozgrywkę tym, którzy grają na PlayStation.

Gracze będą mogli wypowiedzieć wojnę Płonącym Piekłom w pojedynkę lub stworzyć drużynę i razem z innymi nefalemami zniszczyć zastępy demonów. W trybie wieloosobowym pojawi się możliwość wyboru między czteroosobową grą w sieci (wraz z systemem dobierania graczy) oraz czteroosobową grą lokalną w trybach współpracy przystosowanych do prowadzenia wojen w domowym zaciszu.


Podążajcie za spadającą gwiazdą do Bostonu


Diablo III na konsolę PS3 zadebiutuje podczas konwentu PAX East, który odbędzie się w dniach 22–24 marca w Boston Convention and Exhibition Center. Uczestnicy imprezy jako jedno z pierwszych na świecie będą mogli stanąć w obronie świata Sanktuarium z konsolowymi kontrolerami w ręku.

Wzywamy wszystkich bohaterów, aby dołączyli do nas na oficjalnym stoisku Blizzarda, gdzie będą mogli zasmakować szybkiej akcji, zdobyć nagrody w konkursach i promocjach oraz dowiedzieć się więcej o grze. (Na miejscu będą również obecni menadżerowie do spraw społeczności, którzy chętnie odpowiedzą na wasze pytania i z przyjemnością dołączą do was w wyżynaniu występnych sług Diablo).


Na stronach zamieci pojawiło się też oficjalne obwieszczenie prasowe, które brzmiało:


Chris Metzen ogłasza wersję konsolową Diablo 3


PARYŻ, Francja — 20 lutego 2013 r. — Losy Sanktuarium wkrótce spoczną w rękach graczy z całego świata. Blizzard Entertainment, Inc. ogłosił dzisiaj plany wydania Diablo® III, najnowszej odsłony swojej wielokrotnie nagradzanej serii gier RPG akcji, na konsolę Sony PlayStation® 3. Spółka potwierdziła dziś także plany zaadaptowania Diablo III na właśnie zapowiedzianą przez Sony konsolę nowej generacji PlayStation® 4.


Wersje Diablo III na konsole PS3â„¢ i PS4â„¢ będą oparte na entuzjastycznie ocenianej podstawowej wersji gry na komputery PC i będą zawierać wszystkie najnowsze usprawnienia, jak system zdobywania doświadczenia w ramach poziomów mistrzowskich, system pozwalający ustawiać siłę potworów, pojedynki między graczami oraz epickie przedmioty legendarne. Oprócz tego, Blizzard projektuje całkiem nowy interfejs użytkownika z systemem intuicyjnego sterowania i dynamiczną perspektywą kamery, który sprawi, że przygody i walka w świecie Sanktuarium staną się czymś naturalnym dla grających w grę na platformie PlayStation. Konsolowcy będą mogli poznać fabułę gry w trybie dla jednego gracza oraz tępić demony w stylu hack-and-slash i napełniać skrzynie skarbami wspólnie ze swoimi znajomymi w czteroosobowym trybie kooperacyjnym online, a także lokalnych trybach kooperacyjnych.


Blizzard ogłosił również dzisiaj, że wersja Diablo III na konsolę PS3 zostanie zaprezentowana na żywo podczas imprezy PAX East, która odbędzie się w obiekcie Boston Convention and Exhibition Center w dniach 22-24 marca. To właśnie uczestnicy PAX East jako pierwsi wezmą w dłonie kontrolery i doświadczą szybkiej akcji oraz intensywnego tempa rozgrywki Diablo III poprzez nowy, dedykowany dla konsoli interfejs.


„Diablo III wygląda świetnie na PlayStation. Wrażenia z gry w Diablo III na tej konsoli są również świetne”, powiedział Mike Morhaime, Dyrektor Generalny i współzałożyciel Blizzard Entertainment. „Włożyliśmy wiele troski i energii w przygotowanie gry w wersji na PlayStation, aby mieć całkowitą pewność, że będzie ona wiernie oddawać wrażenia z rozgrywki w Diablo i jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatów. Nie możemy się już doczekać, kiedy gracze będą mogli własnoręcznie wypróbować grę podczas PAX East.”


Diablo III kontynuuje epicką fabułę serii Diablo i daje graczom możliwość wcielenia się w jednego z pięciu bohaterów — barbarzyńcę, szamana, czarownika, mnicha lub łowcę demonów — którzy wyruszają w niebezpieczną misję ocalenia świata Sanktuarium przed plugawymi siłami Płonącego Piekła. Podróżując przez bogate i zróżnicowane środowiska, gracze będą toczyć walkę z hordami potworów oraz stanowiącymi duże wyzwanie bossami, zdobywać doświadczenie i nowe umiejętności, łupić artefakty o niezwykłej mocy oraz spotykać kluczowe postaci, które pomogą im podczas przygód. Diablo III zostało wydane na komputery PC z systemami Windows® oraz komputery Macintosh® PC 15 maja 2012 r. i w ciągu 24 godzin uzyskało status najszybciej sprzedającej się gry komputerowej wszech czasów. Według danych na dzień 31 grudnia 2012 r. Diablo III sprzedało się w liczbie ponad 12 milionów kopii na całym świecie.*


Więcej informacji o Diablo III można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej, pod adresem http://www.diablo3.com. Więcej informacji o planach Blizzarda dotyczących wersji gry na PlayStation zostanie opublikowanych na stronie w miarę postępowania procesu tworzenia gry. Blizzard Entertainment przygotowuje obecnie różne gry i w związku z tym poszukuje pracowników na różne stanowiska. Zapraszamy do odwiedzenia strony http://jobs.blizzard.com , gdzie można znaleźć więcej informacji o poszczególnych stanowiskach oraz aplikowaniu.


* Na podstawie The NPD Group, GfK Chart-Track oraz wewnętrznych szacunków spółki.






Może Cię jeszcze zainteresować następujący dział:
Diablo 1 na PlayStation
Zgłoś błąd.



Feniks z Popiołów - czekamy...
Niniejsza strona jest częścią Wortalu Phoenix, znajdującego się aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyższy link by dowiedzieć się więcej.
Vgroup portfolio, agencja interaktywna - tworzenie portali internetowych, stron www, sklepow, CMS oraz grafiki  web 2.0
© 2002-2014 Imperium Diablo • Wszystko o grach Diablo 3, Diablo 2 i Diablo 1. All trademarks referenced herein are the properties of their respective owners. All rights reserved.