diablo 3

Diablo 3 - Retrospekcja - Fakty

Ostatnia modyfikacja: 19.08.2012. Utworzono: 08.05.2012

Teasery | Liczniki | Plotki | Fakty | Wywiady | Wypowiedzi | Wideo | Screeny | Cytaty z Forum
Archiwista, Szewc i Bard | Zapada Mrok Rodzą się Bohaterowie | Pytania i Odpowiedzi
Interfejs | Ekwipunek | Umiejętności | Ureh | Przedmioty | NPC | Inne Zmiany


O dziwo faktów udało się zgromadzić chyba więcej niż plotek. Również w tym dziale zbieraliśmy je do pewnego momentu. Przyszedł czas, że po prostu lepiej było podzielić fakty na mniejsze rozdziały ze względu na to, że było ich po prostu dużo. Znajdziecie tutaj bardzo uogólnione informacje - jeśli chcecie poczytać o szczegółach, to zapraszamy do pozostałych działów.




W 2003 roku z Blizzarda odeszło czterech czołowych pracowników, odpowiedzialnych m.in. za gry z serii Diablo: Bill Roper, David Brevik, Erich i Max Schaeferowie. Założyli oni własną firmę developerską o nazwie Flagship Studio. Według domysłów, przyczyną ich odejścia były odmienne poglądy między nimi a resztą pracowników Blizzarda, na koncepcję trzeciej części Diablo. Swoją koncepcję czwórka developerów zrealizowała tworząc grę RPG z widokiem TPP / FPP, Hellgate: London (film z gry).
Niedługo później Blizzard opuścili kolejni współtwórcy serii Diablo: Michael i Stefan Scandizzo oraz Rick Seis. Stworzyli oni firmę developerską Castaway Entertainment. Ich pierwszym projektem była klasyczna gra hack'n'slash o nazwie Djinn (film z gry). Projekt jednak nie został ukończony, a firma z powodu kłopotów finansowych jest dziś w rozsypce. Rick Seis napisał później w swojej biografi, że w momencie odejścia z Blizzarda pracował w tej firmie nad dwoma nieogłoszonymi projektami (żadnym z nich nie był Starcraft 2).




W wakacje 2005 roku Blizzard North, czyli ekipa odpowiedzialna za stworzenie wszystkich części Diablo została rozwiązana, a jej pracownicy przeniesieni z San Francisco do głównej siedziby Blizzarda w Irvine w Kalifornii. Mike Morhaim, prezes firmy, w oficjalnym oświadczeniu napisał, iż mieli oni kontynuować tam prace nad "nieogłoszonym projektem", a ich przeniesienie "zwiększy efektywność firmy" i "da szansę wszystkim zespołom na regularny i bezpośredni kontakt". Opisano to na GamesIndustry.biz w ten sposób: "Blizzard North pracowało nad nieogłoszonym projektem. Wielu wierzy, iż będzie to nowa gra w wielce popularnym uniwersum Diablo, nad którą prace Blizzard North będzie prowadzić po przeniesieniu się do studia w Irvine."




Pod koniec listopada 2005 roku kolejni pracownicy Blizzarda odpowiedzialni za serię Diablo postanowili opuścić firmę. Tym razem padło na Erica Sexton'a, Michio Okamury i Stevena Woo. Panowie ci założyli własne studio developerskie w północnej Kaliformii, Hyboreal Games. Pierwszym projektem nowozałożonej firmy był hack'n'slash w klimatach Starcrafta, pt. Starfall. Gra nie została jednak ukończona, a firma przestała istnieć.




Na oficjalnej stronie Blizzarda zaczęły pojawiać się ogłoszenia o pracę, z których wynikało, że nowi pracownicy, poszukiwani są do "ekipy Diablo", przykład: "Nowa pozycja: projektant systemów gier. Blizzard Entertainment poszukuje utalentowanego i doświadczonego projektanta do pracy z deweloperami Diablo oraz Diablo 2. Obowiązki włączają pracę nad ogólnym projektem gry, zasadami systemu, balansowaniu gry, projektowaniu interfejsu i licznych możliwości. Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie." /ogłoszenie jest już nieaktywne, czyli można przypuszczać, że odpowiedni pracownik został znaleziony.




7 kwietnia 2006 roku Blizzard zarejestrował domenę diablo3.eu. Wcześniej firma zarejestrowała także domeny www.diablo3.es, www.diablo3.com.au, www.diablo3.fr oraz www.diablo3.de. Warto wspomnieć, że wraz z domeną diablo3.eu Blizzard zarejestrował też domenę diablo4.eu, więc jak widać firma zaklepuje ważne dla siebie domeny na przyszłość.




Podczas Games Convention, 28 sierpnia 2006 roku, Paulo Sams'owi (wiceprezesowi Blizzarda do spraw operacji biznesowych) wymknęło się, iż istnieją trzy nieogłoszone tytuły "Zamieci". Nasze tłumaczenie tego fragmentu:

Paul Sams, GC, 28 sierpnia 2006 roku: "Starcraft to moja absolutnie ulubiona gra wszech czasów." - powiedział Sams. "Jak już zapewne wiecie, nie ma wątpliwości, iż będziemy kontynuować koncesję Starcrafta oraz Diablo i - uwierzcie mi - będę najszczęśliwszą osobą na świecie kiedy ogłosimy Starcrafta 2." Po czym Sams dodał (wyraźnie nie będąc gotów, by ujawnić tajemnicę), iż Blizzard "ogłosi duże produkty w 2007 roku", a firma pracowała wówczas nad co najmniej trzema nieogłoszonymi tytułami.
-- Serwis IGN. Pełny wywiad znajduje się pod tym linkiem.




W połowie września 2006 roku Blizzard kupił licencję na używanie silnika graficznego Havok 4.0. Prezes Blizzarda Mike Morhaime powiedział wówczas: "Havok 4.0 doda do naszego procesu tworzenia moc i elastyczność. Niecierpliwie czekamy na wykorzystanie tej technologii w naszych nadchodzących grach." Dziś wiadomo, że silnik został użyty w Starcrafcie 2, jednak Mike Morhaime mówił o "nadchodzących grach" a nie nadchodzącej grze, więc niewykluczone, że silnik ten zostanie wykorzystany także w kolejnej części Diablo. Havok 4.0 wykorzystuje moc procesorów kart graficznych firm ATI i NVIDIA. Jest kompatybilny z konsolomi nowej generacji oraz z systemami Microsoft Windows i systemami komputerów Macintosh.




Pod koniec września 2006 roku odbyła się premiera nowej książki Richarda A. Knaaka, pt. The Sin War, Book One: Birthright. Była to pierwsza część trylogii książek The Sin War. W wywiadzie udzielonym miesiąc później, na pytanie: czy sądzisz, że wątki historii przedstawionej w The Sin War będą miały jakiś wpływ na Diablo 3, Knaak odpowiedział tajemniczo: "Wątki książki będą użyte w przyszłych projektach... i nie zwykłem bynajmniej pisać o grach martwych :) " Poza tym Knaak wyznał, że konsultował fabułę trylogii z Chrisem Metzenem z Blizzarda. Tak więc niewykluczone, że historia Diablo: The Sin War, będzie podstawą fabuły kolejnej części Diablo. Nasze tłumaczenie owego wywiadu znajdziecie tutaj.
Trylogia The Sin War ukazuje, początki świata Sanktuarium (czyli wydarzenia, które miały miejsce na długo przed historią opowiedzianą w pierwszej części Diablo). W opowiadaniach pojawili się nowi ważni dla uniwersum Diablo bohaterowie, przede wszystkim Inarius - twórca świata Sanktuarium oraz Kamienia Świata, dawny dowódca Wysokich Niebios, który staje się w końcu Upadłym Aniołem. Możemy przeczytać także o dzieciach Mefisto - Lucionie oraz znanej z patcha 1.11 w Diablo 2 Lilith. Inarius i Lilith zakochali się w sobie. Potomstwo Anioła i Demona znane było jako nephalem, które zamieszkały w Sanktuarium pod władzą Inariusa. Ciekawym wątkiem trylogii jest ukształtowanie się trzeciej strony konfliktu, w skład, której wchodzą Upadłe Anioły oraz Demony znudzone odwieczną wojną Płonących Piekieł z Wysokimi Niebiosami.
Opis i okładki wszystkich części trylogii znajdziecie w naszym dziale Książki.




16 stycznia 2007 roku wiceprezes Blizzarda do spraw rozwoju handlowego, Itzik Ben Bassata, w wywiadzie dla serwisu CVG powiedział: "Tak długo, jak pasjonujemy się daną marką, nie porzucimy jej i będziemy ją rozwijać. Sporo już czasu minęło, od kiedy wypuściliśmy Diablo, a jeszcze więcej od premiery Starcrafta."




16 kwietnia 2007 roku wiceprezes Blizzarda do spraw projektowania gier, Rob Pardo, w wywiadzie dla serwisu next-gen.biz: "Mamy kilka gier na platformę PC w produkcji, pracujemy także nad nowymi materiałami do World of Warcraft, jak choćby kolejnym rozszerzeniem".




Pod koniec kwietnia 2007 roku Blizzard opublikował trzy ogłoszenia o pracę, w których poszukiwał pracowników do projektu Next-Gen MMO czylo MMO następnej (nowej) generacji:
  • Lead Engine Programmer - Next-Gen MMO
  • Lead Tools Programmer - Next-Gen MMO
  • Lead Technical Artist - Next-Gen MMO
Te ogłoszenia zbiegły się w czasie z oświadczeniem Blizzarda o zapowiedzi nowej gry w maju. W związku z tym prawie każdy fan spekulował, iż nadchodząca gra Blizzarda i MMO nowej generacji to jedno i to samo.




19 maja 2007 roku podczas imprezy Worldwide Invitationals w stolicy Korei Południowej, Seulu Blizzard zapowiedział swoją nową grę - Starcrafta 2. Fani Diablo byli rozczarowani, jednakże zgodnie ze słowami Paula Samsa z GC 2006, Blizzard miał nadal nieogłoszone 2 projekty: kolejny dodatek do World of Warcraft i pełną gre. Poza tym Starcraft 2 jest grą z gatunku RTS, nie Next-Gen MMO, więc nadal zagadką pozostawała kwestia tajemniczych ogłoszeń o pracę Blizzarda.




W połowie lipca 2007 roku w wywiadzie dla serwisu Gamasutra, kolejny z wiceprezesów firmy Blizzard Entertainment (do spraw działu produkcji gier), Frank Pearce, ujawnił, iż poza grupami pracującymi nad Starcraftem 2 i kolejnymi dodatkami do World of Warcraft, istnieje trzecia drużyna w Blizzardzie, która pracuje nad nieujawnionym projektem.

Frank Pearce wyznał, iż "Zespół developerów Blizzarda liczy około 350 osób. 135 z nich zajmuje się marką World of Warcraft, 40 pracuje nad Starcraftem 2. Jest jeszcze trzeci zespół, który również składa się z 40 pracowników oraz dział 85 filmowców tworzących animacje filmowe do gier. Poza tym są także dźwiękowcy oraz ludzie od Q/A i tego typu spraw." po czym dodał: "Drużyna trzecia pracuje nad czymś naprawdę niesamowitym. Nie mogę powiedzieć nic więcej, ale to naprawdę świetne."

Było to potwierdzenie słów innego przedstawiciela "Zamieci", Paula Samsa, który oświadczył w sierpniu 2006 roku, iż były wówczas trzy nieogłoszone projekty w procesie developerskim Blizzarda (o czym wspominaliśmy poniżej).




W dniach 3-4 sierpnia 2007 roku w Anaheim Convention Center w Kaliformii odbył się konwent fanów gier Blizzarda, BlizzCon 2007. Fani Diablo liczyli, iż podczas imprezy firma ogłosi kolejną część Diablo. Blizzard ogłosił niestety drugi dodatek do World of Warcraft zatytułowany Wrath of the Lich King. Na pocieszenie pozostał fakt, że firma ma nadal jeden nieogłoszony projekt, a następną w kolejce najdłużej czekającą grą na ogłoszenie kontynuacji jest Diablo 2.
Serwis IGN przeprowadził podczas BlizzConu ponad 12-minutowy wideo wywiad z Paulem Sams'em, wiceprezesem Blizzarda do spraw Operacji Biznesowych. W 15 sekundzie 8 minuty wywiadu dziennikarz IGN zapytał Samsa, co z Diablo, ten odpowiedział: "Diablo... Cóż, to oczywiście bardzo ważna dla nas licencja. I powiedziałbym, że tak jak w przypadku Warcrafta i Starcrafta na pewno wrócimy do niego, w którymś momencie. Skupiamy się teraz na World of Warcraft: Wrath of the Lich King i zawartości związanej z World of Warcraft i Starcraftem II. Mamy też nieco innych rzeczy w developmencie i nie jesteśmy jeszcze gotowi o tym rozmawiać, jednak mogę powiedzieć, że kochamy tą licencję i to jest coś co odwiedzimy ponownie, w którymś punkcie.




17 sierpnia 2007 roku, w wywiadzie dla serwisu GameDaily, Rob Pardo, wiceprezes Blizzarda ds. projektowania gier wyznał, iż po wydaniu Starcrafta 2 a potem dodatku doń, Warcraft IV "będzie jednym z pomysłów rzuconych na stół", na kolejną grę. To ostatecznie ucięło spekulacje niektórych graczy, że trzeci projekt, nad ktorym obecnie pracuje Blizzard, mogłby okazać się Warcraftem IV. Prawdopodobieństwo, że tak się stanie i tak (na szczęscie dla fanów Diablo) było niewielkie, bo logicznie rzecz biorąc Blizzard nie rozdwajałby uwagi swoich specjalistów od RTS na dwie gry z tego gatunku.

Cały wywiad znajdziecie pod tym linkiem.




W dniach 23-26 sierpnia 2007 roku w Lipsku, w Niemczech odbyły się targi gier - Games Convention 2007. Była to doskonała i praktycznie ostatnia w 2007 roku okazja dla Blizzarda do ogłoszenia swojego trzeciego projektu. Na kilka dni przed rozpoczęciem imprezy, po wejściu na adres www.diablo3.eu ukazywał się komunikat "403 Error Forbidden". Takowy komunikat ukazuje się na stronach m.in. podczas przesyłania na serwer plików strony, gdy chce się je ukryć. Identyczny komunikat tuż przed BlizzConem ukazywał się pod domeną worldofwarcraft.com/wrath/. To pobudziło wyobraźnie fanów Diablo. Jednak na dwa dni przed rozpoczęciem Games Convention, Blizzard zrobił przekierowanie domeny na oficjalną stronę Diablo 2 Lord of Destruction. A na konferencji prasowej, którą Blizzard zorganizował na dzień przed właściwymi targami, przedstawiciele firmy mówili jedynie o Starcrafcie 2 i dodatku do World of Warcraft. Targi zakończyły się bez przełomu w sprawie kolejnej części Diablo.




W wywiadzie udzielonym pod koniec sierpnia 2007 roku, serwisowi Computer and Video Games Online, pracownik firmy Jeff Kaplan, na pytanie: "Czy Blizzard jest zainteresowany tworzeniem innych MMO poza World of Warcraft?", odpowiedział dosyć niejednoznacznie:

"Pracując nad innym MMO lub WoW 2, oczywiście jako firma, bylibyśmy bardzo zainteresowani dalszą eksploracją przestrzeni MMO, lecz nie mamy na razie żadnych oficjalnych informacji do udostępnienia na ten temat.
Lecz definitywnie myślimy o przyszłości.
"

Kilka dni później, 30 sierpnia Blizzard opublikował cztery nowe oferty pracy dotyczące Next-Gen MMO (o trzech pierwszych tego typu ofertach pracy napisaliśmy w jednej z informacji poniżej). Oto wstępy do tychże ofert:

"Starszy Programista Grafiki - Next-Gen MMO
Blizzard poszukuje doświadczonych programistów grafiki nastawionych na MMO Nowej Generacji. Idealny kandydat to osoba wprawna w programowaniu shaderów oraz grafice 3D API. Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie." /ogłoszenie jest już nieaktywne, czyli można przypuszczać, że odpowiedni pracownik został znaleziony/

"Starszy Programista Narzędzi - Next-Gen MMO
Blizzard poszukuje doświadczonych programistów narzędzi, nastawionych na MMO Nowej Generacji. Idealny kandydat to osoba wprawna w tworzeniu dobrych zestawów narzędzi. Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie." /ogłoszenie jest już nieaktywne, czyli można przypuszczać, że odpowiedni pracownik został znaleziony/

"Główny Twórca Postaci 3D - Next-Gen MMO
Blizzard poszukuje wyjątkowo umiejętnych grafików postaci 3D, do drużyny nastawionej na MMO Nowej Generacji. Idealny kandydat powinien posiadać doświadczenie w modelowaniu oraz teksturowaniu postaci i stworzeń na poziomie Seniora lub Głównego Grafika. Solidne pojęcie o formowaniu, strukturach, kolorach i świetle zarówno w 2 jak i 3 wymiarach również jest istotne. Główny grafik musi mieć doświadczenie w dowodzeniu drużyną, umieć tworzyć w oryginalny sposób (ilustrowanie, modelowanie, teksturowanie, animacja lub rysunki koncepcyjne) oraz być obeznanym w obsłudze podstawowych narzędzi graficznych (Maya, Photoshop, itd.). Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie (link)."

"Główny grafik 3D otoczenia - Next-Gen MMO
Blizzard poszukuje indywidualistów do pracy na stanowisku głównego grafika 3D otoczenia, do drużyny nastawionej na MMO Nowej Generacji. Idealny kandydat powinien mieć doświadczenie w modelowaniu oraz teksturowaniu otoczenia. Solidne pojęcie o formowaniu, kolorach i świetle zarówno w 2 jak i 3 wymiarach jest rownież istotne. Główny grafik musi mieć doświadczenie w dowodzeniu drużyną, umieć tworzyć w oryginalny sposób (ilustrowanie, modelowanie, teksturowanie, animacja lub rysunki koncepcyjne) oraz być obeznanym w obsłudze podstawowych narzędzi graficznych (Maya, Photoshop, itd.). Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie (link)."

Jakiej gry mogą dotyczyć owe ogłoszenia o pracę? To oczywiście wielka zagadka, a odpowiedzi na nią można szukać jedynie spekulując. Blizzard w treści ogłoszeń nie podpowiedział o jaką konkretną grę może chodzić, nie ma też żadnej wskazówki mówiącej o tym, czy ogłoszenia dotyczą MMO następnej generacji na PC, czy MMO na konsole następnej generacji. Na samym początku spekulacji można odrzucić konwersję World of Warcraft na konsole, ponieważ Blizzard wielokrotnie zaprzeczał plotkom o możliwości wydania WoW-a na XboXa 360 czy PS3. Grą Next-Gen MMO nie będzie także World of Starcraft - podczas BlizzConu 2007 wiceprezes Blizzarda ds. działu tworzenia projektów Chris Metzen zaprzeczył jakoby Blizzard planował stworzyć taką grę.




Każda ekipa Blizzarda nadaje ściśle tajne nazwy kodowe swoim projektom. W ten sposób inne drużyny oraz pracownicy nie wiedzą nad czym toczą się prace. Drużyna RTS używała nazwy kodowej "Meduza" - mitycznej gorgony, której wzrok przemieniał każdego w kamień. Gdy Blizzard ujawnił, że pracuje nad drugą częścią Starcrafta, można było domyślić się, że kryptonim "Meduza" dotyczył jednej z bohaterek Starcrafta, Królowej Ostrzy - Kerrigan. 5 września 2007 roku, podczas Austin Games Developer Conference (AGDC), dziennikarz serwisu The Inquirer podsłuchał rozmowę dwóch pracowników Blizzarda:
"Pracownik 1: Nad czym pracujesz obecnie?
Pracownik 2: Nad Starcraftem 2, a Ty?
Pracownik 1: Ja pracuję nad Hydrą."
Głosy o tym, że trzeci projekt Blizzarda posiada kryptonim "Hydra" pojawiały się już wcześniej, więc powyższą rozmowę można uznać za bardzo wiarygodną. Tak więc najważniejsze pytanie nasuwa się samo: Czy pod nazwą kodową "Hydra" kryje się Diablo 3? Hydra to w mitologii greckiej wielogłowy, wężopodobny stwór, strażnik podwodnego wejścia do świata podziemi. W jednym z zagranicznych serwisów analogię kryptonimu "Hydra" do Diablo 3, wyjaśniono w ten sposób, iż w Księdze Objawień bestia opisana jest jako wielogłowy smok. Bestią jest diabeł, który po hiszpańsku brzmi "Diablo". Poza tym "Hydra" to oczywiście zaklęcie w Diablo 2, używane przez Czarodziejkę oraz unikatowych członków Rady Zakarum. Co warte podkreślenia Hydra w Diablo 2 posiada trzy głowy, a bestia i trójka mogą oznaczać Diablo 3.






W dniach 14-16 września 2007 roku, Richard A. Knaak, autor wielu powieści w uniwersum Diablo, wziął udział w imprezie Istrocon na Słowacji. Podczas tejże imprezy, serwis BlizzPlanet przeprowadził wideo wywiad z Knaakiem. Wywiad dotyczył przede wszystkim nowej książki pisarza w uniwersum Warcrafta, jednakże zadanych zostało także kilka pytań dotyczących Diablo.

BlizzPlanet: "Czy byłeś rozczarowany tym, że Blizzard nie ogłosił kolejnej części Diablo na BlizzConie?"

Knaak: "Oczywiście, zawsze jestem rozczarowany nie ogłoszeniem nowego Diablo. Kocham Warcrafta, ale bardzo chciałbym usłyszeć, że Diablo 3 wychodzi, jednak oni robią rzeczy swoim własnym tempem, mogę jedynie powiedzieć, że nie zapomną o Diablo, to dla nich zbyt popularny świat, zbyt wspaniały i bogaty świat, by mogli o nim zapomnieć. Nie powinno się pytać czy powstanie kolejna część Diablo, ale kiedy. Będą do tego zmuszeni, to wszystko co mogę powiedzieć. Nie piszę dla martwego świata, piszę dla świata z umarłymi w nim. Świat pozostanie żywy."

BlizzPlanet: "Wielu fanów Diablo oczekuje na ogłoszenie Diablo 3, dlaczego nas torturujesz nowymi opowiadaniami Diablo? Lubisz nas torturować?"

Knaak: "A co złego w torturach? Uwierz mi sam chciałbym zobaczyć Diablo 3, piszę opowiadania ponieważ, po pierwsze, lubię to robić oraz, po drugie, Blizzard prosił mnie bym to robił. Jak mówiłem wcześniej Sanktuarium to nie jest martwy świat i firma nie może go opuścić na zawsze, jednak ja nie mogę powiedzieć nic więcej przede wszystkim dlatego, że nie jestem Blizzardem i wszystko co wiem - wiem od nich.
Jestem również zapalony do ujrzenia nowej wersji Diablo, tak jak fani Diablo i naprawdę czuję, że coś zobaczymy, a wszystko co mówiłem to tylko moja opinia.





Blizzard poszukuje pracowników do tajemniczego projektu MMO następnej generacji, o czym poinformowaliśmy poniżej. Spekulując nad tym, jaki tytuł kryje się pod Next-Gen MMO, można było wymienić drugą część World of Warcraft. Frank Pearce, wiceprezes Blizzarda ds. działu produkcji gier, wyznał jednak w wywiadzie dla serwisu Gamasutra (udzielonym 17 września 2007 roku), że firma nie planuje w najbliższym czasie rozpocząć prac nad WoW 2.

Gamasutra: "Czy myślisz, że będzie zapotrzebowanie na World of Warcraft 2? Czy przez długi czas będą jedynie dodatki?"

Frank Pearce: "Gra została wydana zaledwie dwa i pół roku temu, więc sądzę, że w najbliższej przyszłości będą to jedynie dodatki dla World of Warcraft. Nawet nie myśleliśmy o stworzeniu World of Warcraft 2. Sami jesteśmy naprawdę zaangażowani w pierwszą część tejże gry, jesteśmy częścią społeczności, gramy w tą grę i kochamy ją oraz chcemy sprawić, żeby jak najdłużej była grywalna."

Pełny wywiad znajduje się pod tym linkiem.

Podczas BlizzConu 2007 wiceprezes Blizzarda ds. działu tworzenia projektów Chris Metzen zaprzeczył jakoby Blizzard planował stworzyć World of Starcraft. Teraz wiemy, że Next-Gen MMO Blizzarda nie będzie także druga część World of Warcraft. W takim wypadku zostają praktycznie dwie możliwości: MMO w zupełnie nowym uniwersum lub MMO w uniwersum Diablo...




26 września 2007 roku, w wywiadzie dla serwisu Computer and Video Games - Max Schaefer - były czołowy pracownik Blizzarda, współzałożyciel nieistniejącego już studia Blizzard North, odpowiedzialnego za stworzenie Diablo i Diablo 2 - wyznał, iż "nie może doczekać się, aż zobaczy Diablo 3".

"Wiecie tyle samo co ja o planach Blizzarda, ale to co chciałbym zobaczyć to Diablo w prawdziwym środowisku 3D, korzystającym z najnowszych graficznych fajerwerków i - oczywiście - opartym na wartościach Blizzarda, które sprawiają, że ich gry są wyjątkowe" - dodał Schaefer.

W 2003 roku Max Schaefer wraz z bratem Erich'iem oraz Billem Roper'em i Davidem Brevik'iem, opuścili Blizzard North i stworzyli własną firmę - Flagship Studio. W listopadzie 2007 roku wydana została ich pierwsza gra, Hellgate: London.
W dwa lata po odejściu czterech developerów, Blizzard rozwiązał studio Blizzard North i przeniósł wszystkich pozostałych pracowników studia do głównej siedziby firmy w Irvine w Kalifornii.

Oryginalną wypowiedź Maxa Schaefer'a znajdziecie pod tym linkiem.




9 października 2007 roku w serwisie Computer and Video Games opublikowany został fragment wywiadu, w którym Bill Roper przedstawił swoje przemyślenia na temat Diablo 3. Roper stwierdził, iż jego zdaniem w kolejnej części Diablo, dla Blizzarda "Wyzwaniem byłoby podarowanie graczom Diablo tego czego oczekują...

Myślę, że w Diablo ważnym elementem jest np. kąt nachylenia kamery. Myślę o serii Diablo i widzę także oczekiwania fanów co do poruszania się wyłącznie za pomocą myszy.

Myślę o ludziach, którzy są hardcore'owymi graczami Diablo. Ludziach, pod których specjalnie dopasowujesz grę - jeśli tworzysz Diablo 3. Są rzeczy których oni będą chcieli.

Szczerze mówiąc sposób w jaki Blizzard podchodzi do Starcrafta II jest naprawdę sprytny. Mówią: `OK, czego właściwie oczekują miliony fanów od Starcrafta? Świetnie, więc to mamy zamiar im dać. Tak, mamy zamiar robić uaktualnienia, tak, będziemy tworzyć jednostki, tak będą nowe technologie`. Patrzysz na Starcrafta II i już czujesz się komfortowo.

Tego samego będą chcieli fani od Diablo 3. W tym samym czasie będziecie chcieli dostać mnóstwo świetnej zabawy, nowe i dobre pomysły, które rozwiną świat oraz postacie, a także odpowiedni czas gry, by nie przechodzić dokładnie tej samej rzeczy w kółko i kółko.

Myślę, że dużym wyzwaniem będzie powiedzenie: `Oto nasze rdzenne dwa, trzy czy pięć elementów, które muszą absolutnie znaleźć się w grze. Musimy je zrobić`. Potem kiedy ludzie będą grali, będą mówili: `Wow, naprawdę się tego nie spodziewałem`.
"

Oryginalną wypowiedź Billa Ropera znajdziecie pod tym linkiem.

Bill Roper to chyba najbardziej znana osobistość, spośród byłych pracowników Blizzarda. Niegdyś stanowił wizytówkę tejże firmy. Opuścił szeregi "Zamieci" w 2003 roku (wraz z Davidem Brevik'iem oraz Maxem i Erich'iem Schaeferami), by założyć własną firmę - Flagship Studio. Bill Roper jest współtwórcą Diablo i Diablo 2, dlatego, mimo, że już od dawna nie pracuje w "Zamieci", jego opinia na temat ewentualnej trzeciej części gry jest na pewno warta uwagi.




31 października 2007 roku Blizzard opublikował kolejną ofertę pracy dla specjalistów od gier z gatunku Next-Gen MMO (czyli Massive-Multiplayer Online nowej generacji). Poprzednie ogłoszenia o pracę, dotyczące tego typu projektu, firma zamieściła na swojej stronie w kwietniu i sierpniu 2007 roku (o czym napisaliśmy w informacjach poniżej).
Oto wstęp do najnowszego ogłoszenia:

"Nowa propozycja pracy: Programista Fizyki/kolizji w grze - Next-gen MMO

Blizzard Entertainment poszukuje obecnie wysoce utalentowanego programistę fizyki/kolizji w grze, by pomóc tchnąć życie i realizm w nasze technologie Next-gen MMO. To ekscytująca okazja do autorskich innowacji oraz najwyższej klasy efektów fizyki oraz systemów kolizji dla dzisiejszej zaawansowanej technologii. Zainteresowani aplikanci powinni posiadać wysokie umiejętności matematyczne oraz dobre oko do szczegółów. Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie (link).
"

Jakie znaczenie mają tego typu ogłoszenia o pracę dla ewentualnej trzeciej części Diablo? O tym w informacjach poniżej.

Wartym odnotowania jest też fakt, że wraz z aktualizacją działu, w którym przeprowadzany jest nabór na pracowników, Blizzard oznaczył wiele ogłoszeń (w tym trzy z adnotacją Next-Gen MMO), ikonką: Ikonka pojawiła się obok linków do szczegółowej treści ogłoszeń, czyli w miejscu, w którym do tej pory były zamieszczane tylko znaczki z tytułami gier, których dotyczyły poszczególne ogłoszenia. Dział Job Opportunities znajdziecie pod tym adresem.




3 grudnia 2007 roku, w dzień po ogłoszeniu fuzji Vivendi Games z Activision (o tym fakcie możecie przeczytać tutaj), prezes Blizzarda Mike Morhaime wziął udział w telefonicznej konferencji z zachodnimi dziennikarzami. Poruszona została kwestia stosunku Blizzarda do tworzenia gier na konsole.

"Obecnie nie mamy żadnych planów co do konsol. Blizzard skupia się na rynku PC. (...) W tej chwili nie ma żadnych planów wydania jakiejkolwiek gry Blizzarda na konsole." - wyznał Morhaime.

Powyższa informacja jest ważna w kontekście ogłoszeń o pracę Blizzarda dla specjalistów od gier z gatunku Next-Gen MMO. Ogłoszenia takowe od kilku miesięcy ukazują się na stronie firmy, o czym można przeczytać poniżej. Zagadką pozostawało znaczenie zwrotu Next-Gen. Dziś możemy wywnioskować, że nie chodzi o grę MMO na konsole nowej generacji, a o projekt MMO następnej generacji na PC.




Informacje o tajemniczym projekcie Next-Gen MMO Blizzarda niejednokrotnie już pojawiały się w tym dziale. Pierwszy raz można było o tym przeczytać pod koniec kwietnia 2007 roku, kiedy Blizzard opublikował na swojej stronie trzy oferty pracy dla specjalistów od MMO następnej generacji. Kolejne tego typu oferty firma zamieściła pod koniec sierpnia i października. Fani oraz dziennikarze snuli domysły o jaki tytuł może chodzić, a Blizzard nie wypowiadał się w ogóle o tym projekcie.

2 grudnia 2007 roku jeden z pracowników "Zamieci" przerwał zmowę milczenia i potwierdził, że firma pracuje nad nową grą z gatunku MMO, która nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek rozszerzeniem do World of Warcraft. Informacja ta ukazała się na oficjalnym forum WoW-a, niestety bez żadnych szczegółów, jedynie krótkie, lakoniczne potwierdzenie tego, co można było wywnioskować już dawno, na podstawie ofert pracy firmy. Na pewno optymistycznym jest fakt, że Blizzard zaczął mówić wreszcie o sekretnym MMO nowej generacji, jednakże znając dotychczasową politykę twórców "diabełka", na konkrety przyjdzie nam jeszcze długo poczekać.

Czy pod "kryptonimem" Next-Gen MMO kryje się gra w uniwersum Diablo? Polecamy przeczytać wszystkie informacje znajdujące się w tym dziale - od dołu do góry - z wielu zawartych tutaj faktów można wywnioskować, że gra w uniwersum Diablo lub gra w zupełnie nowym uniwersum to najpoważniejsi kandydaci na nowe MMO Blizzarda.




Na początku stycznia 2008 roku w hiszpańskim serwisie HardGame2 poinformowano, że Blizzard wykupił domenę www.diabloiii.com.es.
To nie jedyna wiadomość, która pobudziła wówczas wyobraźnię wielu fanów Diablo. Autoryzowany przez Blizzard serwis, Starcraft Legacy, zaktualizował w tym samym czasie swoją bazę danych o nową pozycję: Diablo III.




Blizzard zapowiedział na swojej oficjalnej stronie kolejną edycję imprezy Worldwide Invitational. Odbędzie się ona w dniach 28-29 czerwca 2008 roku, w stolicy Francji, Paryżu. Na uczestników czekają takie atrakcje jak:

  • Panele dyskusyjne z developerami Blizzarda
  • Spotkania z developerami i artystami, będące okazją do zdobycia autografów
  • Turnieje Starcrafta, Warcrafta 3 i World of Warcraft
  • Możliwość zagrania w gry, będące w trakcie tworzenia: Starcrafta 2 oraz WoW: Wrath of the Lich King
  • Sprzedaż akcesoriów o tematyce gier Blizzarda (koszulki, kubki, itp.)
  • Aukcje
  • Koncerty muzyczne
  • I wiele więcej...

W 2007 roku Worldwide Invitational odbyło się w Korei Południowej, w Seulu, w dniach 19-20 maja. Impreza ta zapadła fanom gier Blizzarda w pamięci, ponieważ w jej trakcie firma ogłosiła swoją nową grę - Starcrafta 2. Miejmy nadzieję, że tegoroczna edycja imprezy będzie dla "Zamieci" także areną zapowiedzi nowego tytułu i że tym tytułem okaże się Diablo 3. Tym bardziej, że w drugim dniu Worldwide Invitational (29 czerwca) minie dokładnie 8 lat od premiery Diablo 2 ;)

Oficjalna strona Worldwide Invitational 2008: http://us.blizzard.com/wwi08/


Kliknij, by powiększyć obrazek





Pod koniec lutego 2008 roku, w internetowej audycji radiowej Blizzarda, BlizzCast, został przeprowadzony wywiad z wiceprezesem Blizzarda ds. działu tworzenia projektów Chris'em Metzen'em. Wspomniał on w wywiadzie o trylogii książek Diablo: The Sin War.

Karune: "(...) Jak wydarzenia z trylogii The Sin War wpasowują się w uniwersum Diablo i dlaczego to była ważna historia do opowiedzenia?"

Chris Metzen: "Na samym początku, rozmawialiśmy z naszymi partnerami z PocketBooks, w kategoriach tego czym produkt ma być na poziomie wydawniczym, było to kilka lat temu: "Hej, stwórzmy trylogię na licencję; dla każdego z tych trzech światów". Moją pierwszą reakcją było: "Ave, zabójco! Użyjmy retrospekcji i dajmy ludziom poczucie powrotu do początków, w każdej z tych serii".

Dlatego, w przypadku Warcrafta, stworzyliśmy Wojnę Starożytnych (The War of the Ancients), która była definitywnie pierwszym zbrojnym konfliktem w świecie Azeroth, ona także wpłynęła na wszystkie wydarzenia mające miejsce w obecnej epoce. Starcraft z trylogią The Dark Templar, także. (...) Odkryła ona sens mitologii Protoss’ów i ukazała wydarzenia mające dziś oddźwięk w powstającym Starcrafcie II.

Podobnie z The Sin War, nie chcieliśmy "podróży w czasie" ani "postaci przeżywającej historię od nowa w swojej głowie" - to prostsze spojrzenie na starożytne wydarzenia - Myślę, że mogę zostać za to zlinczowany. Opowieść przedstawiona w The Sin War rozgrywa się tysiąc lat przed zdarzeniami z Diablo 1 i tak naprawdę trylogia ta z założenia miała być prezentacją świata Diablo takiego jakim był na początku, ukazania wydarzeń i postaci, które nadały bieg wszystkiemu co działo się później, aż po dziś dzień."


Metzen nie zdradził czy fabuła The Sin War zostanie wykorzystana w ewentualnej kontynuacji Diablo, ale biorąc pod uwagę, jego słowa o wpływie książek z serii Starcraft: The Dark Templar na będącego w developingu Starcrafta II, można spodziewać się, że wydarzenia i bohaterowie przedstawieni w The Sin War także nie pozostaną jedynie na papierze. Cały wywiad z Chris'em Metzen'em można znaleźć tutaj. Informacje o trylogii The Sin War znajdziecie w jednym z newsów poniżej, a także w naszym dziale Książki.




Dział z ogłoszeniami o pracę, na oficjalnej stronie Blizzarda aktualizowany jest raz za razem. Firma poszukuje kolejnych specjalistów do zespołów pracujących nad Starcraftem 2 i World of Warcraft, jednak dla fanów "diabełka" najważniejsze są ogłoszenia oznaczone znaczkiem "Top Secret". Kryje się pod nimi co najmniej jeden nieogłoszony projekt, czyli nadzieja na trzecią część Diablo. Blizzard opublikował 14 marca 2008 roku cztery nowe oferty pracy, z dopiskiem "ściśle tajne".

Tym razem firma poszukuje ludzi wyłącznie na stanowiska grafików 3D otoczenia, dlatego wszystkie oferty są prawie identyczne. Oto one:

"Główny projektant poziomów 3D
Zespół odpowiedzialny za Diablo I i II poszukuje wykwalifikowanego głównego grafika 3D otoczenia z doświadczeniem w konstruowaniu poziomów używając Maya lub innego podobnego narzędzia do budowania w 3D. Idealny kandydat powinien mieć doświadczenie w tworzeniu poziomów w roli seniora lub prowadzącego w dostarczonej grze. Chcielibyśmy też, by ten kandydat posiadał zdolność rozumienia analitycznego konkurencyjnych gier online, z różnymi grami i modami Blizzard Ent. (Strategie czasu rzeczywistego, World of Warcraft, Defense of the Ancients, itd.). Główny projektant poziomów musi potrafić tworzyć zabawne i interesujące środowiska, które wyglądają świetnie i można w nie świetnie grać podczas zarządzania i nadzoru nad drużyną dodatkowych projektantów poziomów. Preferowane umiejętności w skryptowaniu lub ogólnym modelowaniu / teksturowaniu 3D. Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie (link)."

"Starszy projektant poziomów 3D
Zespół odpowiedzialny za Diablo I i II poszukuje wykwalifikowanego starszego grafika 3D otoczenia z doświadczeniem w konstruowaniu poziomów używając Maya lub innego podobnego narzędzia do budowania w 3D. Idealny kandydat ma za zadanie stworzyć mapy w dostarczonej grze. Chcielibyśmy też, by ten kandydat posiadał zdolność rozumienia analitycznego konkurencyjnych gier online z różnymi grami i modami Blizzard Ent. (Strategie czasu rzeczywistego, World of Warcraft, Defense of the Ancients, itd.). Główny projektant poziomów musi potrafić tworzyć zabawne i interesujące środowiska, które wyglądają świetnie i można w nie świetnie grać podczas zarządzania i nadzoru nad drużyną dodatkowych projektantów poziomów. Preferowane umiejętności w skryptowaniu lub ogólnym modelowaniu / teksturowaniu 3D. Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie (link)."

"Stowarzyszony projektant poziomów 3D
Zespół odpowiedzialny za Diablo I i II poszukuje wykwalifikowanego współpracownika projektantów 3D otoczenia z doświadczeniem w konstruowaniu poziomów używając Maya lub innego podobnego narzędzia do budowania w 3D. Idealny kandydat powinien mieć doświadczenie w tworzeniu poziomów w roli seniora lub prowadzącego w dostarczonej grze. Chcielibyśmy też, by ten kandydat posiadał zdolność rozumienia analitycznego konkurencyjnych gier online z różnymi grami i modami Blizzard Ent. (Strategie czasu rzeczywistego, World of Warcraft, Defense of the Ancients, itd.). Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie (link)."

"Projektant poziomów 3D
Zespół odpowiedzialny za Diablo I i II poszukuje wykwalifikowanego starszego grafika 3D otoczenia z doświadczeniem w konstruowaniu poziomów używając Maya lub innego podobnego narzędzia do budowania w 3D. Idealny kandydat ma tworzyć i dystrybuować poziomy w społeczności fanów / moderów lub posiadać doświadczenie w tworzeniu w dostarczonej grze. Chcielibyśmy też, by ten kandydat posiadał zdolność rozumienia analitycznego konkurencyjnych gier online z różnymi grami i modami Blizzard Ent. (Strategie czasu rzeczywistego, World of Warcraft, Defense of the Ancients, itd.). Główny projektant poziomów musi potrafić tworzyć zabawne i interesujące środowiska, które wyglądają świetnie i można w nie świetnie grać podczas zarządzania i nadzoru nad drużyną dodatkowych projektantów poziomów. Preferowane umiejętności w skryptowaniu lub ogólnym modelowaniu / teksturowaniu 3D. Aby zdobyć więcej informacji o tej pozycji, sprawdź ogłoszenie (link)."

Tak więc drużyna pracowników Blizzarda, która stworzyła Diablo 1 i Diablo 2 (czyli niegdysiejszy Blizzard North) jest coraz prężniej rozbudowywana, a ogłoszenia o pracę, jak wyżej napisaliśmy, dotyczą tajnego projektu. Nad jakim sekretnym tytułem mogą pracować ojcowie serii Diablo? Odpowiedź narzuca się sama, ale trzeba pamiętać, że Blizzard to nieprzewidywalna firma.

Przy okazji nowych ofert pracy, należy poruszyć jeszcze jedną kwestię. Na łamach tego działu kilkukrotnie już pisaliśmy (poniżej) o ofertach pracy Blizzarda, które miały w tytule adnotację Next-Gen MMO, czyli Massive Multiplayer Online Następnej Generacji. Na początku grudnia 2007 roku "Zamieć" oficjalnie potwierdziła, że pracuje nad nowym MMO (nie podając przy tym żadnych szczegółów). W wielu ogłoszeniach z serii "Top Secret" (w tym najnowszych) nie występuje jednak wyrażenie Next-Gen MMO. Nasuwa się więc pytanie:
- Czy wszystkie ogłoszenia o pracę ze znaczkiem dotyczą tego samego projektu, czy może Blizzard pracuje nad dwoma zupełnie różnymi tytułami?

Odpowiedź na to pytanie, przy obecnym stanie wiedzy jaką posiadają media i fani gier Blizzarda, jest praktycznie niemożliwa. Przedstawiciele Blizzarda niestety milczą jak grób na temat sekretnych ofert pracy. Dla nas, fanów "diabełka", nieważne jest jednak to, ile gier szykuje "Zamieć", ważne, by którąś z nich okazała się trzecia część Diablo ;)

Link do strony z ogłoszeniami o pracę Blizzarda: http://www.blizzard.com/us/jobopp/




Od 17 kwietnia 2008 roku społeczność fanów Diablo wyczekiwała z ciekawością 1 maja. Działo się tak za sprawą zagadkowego licznika w serwisach fanowskich BlizzPlanet oraz Diablo3.com, który odliczał czas właśnie do tego dnia. Okazało się, że skrzętnie ukrywaną tajemnicą był fakt, iż domena diablo3.com, znalazła się w posiadaniu Blizzarda. Fanowski serwis mieszczący się pod tym adresem, zmienił natomiast adres na DiabloFans.com.

Jak poinformował admin DiabloFans.com, Blizzard zgłosił się do niego w sprawie uzyskania domeny diablo3.com, kilka miesięcy wcześniej. Firma nie ujawniła przy tym żadnych szczegółów na temat tego, w jakim celu pragnie nabyć adres. Stwierdziła jedynie, że zakupuje domeny cały czas, więc nie jest to niczym nadzwyczajnym ani nie powinno się tego bynajmniej uważać za ogłoszenie Diablo 3. Poza tym "Zamieć" pogratulowała dotychczasowemu właścicielowi domeny za wkład jaki włożył w rozwój społeczności Diablo.

Wiadomość o pozyskaniu przez "Zamieć" domeny diablo3.com pobudziła wyobraźnię wielu miłośników gier z serii Diablo, jednak wielu, było także zawiedzionych takim wynikiem szumnie reklamowanego odliczania. Nie poznaliśmy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy Diablo 3 nadchodzi, na co liczyło mnóstwo fanów. Możemy się tylko domyślać, że Blizzard nie przejął domeny diablo3.com wyłącznie w celu ochrony swojej własności intelektualnej. Tym bardziej, że adres ten przez około dziewięć lat należał do prywatnej osoby, a Blizzard zaczął się o niego ubiegać dopiero po tylu latach. Tak nagłe zainteresowanie "Zamieci" tak ważną domeną, logicznie rzecz biorąc, wskazywałoby na to, że firma ta rozpoczyna przygotowania do oficjalnej zapowiedzi wyczekiwanej przez nas od dawna trzeciej odsłony "diabełka". Domena ta jest ważna z tego powodu, że właśnie pod tym adresem znajdowałaby się oficjalna światowa strona Diablo 3, gdyby ta gra powstała.

Warto podkreślić, iż domena diablo3.com nie została odsprzedana Blizzardowi, lecz oddana za darmo przez admina serwisu DiabloFans.com, Umaro. Napisał on, że ten gest przyjaźni, pogłębi współpracę jego serwisu z Blizzardem, na czym zyskają w przyszłości userzy DiabloFans.com. Oto oświadczenie innego redaktora DiabloFans.com, Medievaldragona:

"Rozumiem, że wielu ludzi nie czuje się komfortowo wywołanym zainteresowaniem. Nie mogę dogodzić każdemu. Takie jest życie. Jest wielu ludzi, którzy patrzą ponad to i skupiają się bardziej na wiadomościach i na tym co to znaczy dla serii gry.

Ci sami ludzie, którzy są teraz wkurzeni, będą pierwszymi, którzy wrócą. Oto przyszłość tej społeczności:

1. Blizzard będzie linkował do DiabloFans.com od pewnego punktu, wspierając tą społeczność.

2. DiabloFans.com stanie się zarejestrowanym członkiem Blizzard Fansites Program.

3. DiabloFans.com będzie miało dostęp do wywiadów z developerami.

4. DiabloFans.com będzie rozdawało wiele beta key'ów dla nadchodzących gier Diablo.

Ci, którzy oskarżają nas o wywołanie zbyt dużego zainteresowania, będą pierwszymi szczęśliwcami biorącymi udział w konkursach na beta key'e.

W końcu, dajemy z siebie wszystko, by rozbudzić zainteresowanie, entuzjazm i nadzieję w fanach, którzy czekali na kolejną część gry przez ponad 7 lat. I kiedy Blizzard będzie gotowy, będziemy tam... I zostaniemy nagrodzeni poprzez danie fanom tej społeczności szansę grania w zamkniętej becie.

Nie wiecie ile znaczy dla nas zapewniać radość, informacje i rozrywkę dla społeczności. Wiem, że niektórzy ludzie pokochali tą wiadomość, i że inni nie. Moje przeprosiny dla tych drugich. Wiem, że ludzie będą iść naprzód i będą koncentrować się na tym co wiadomość znaczy dla każdego, który nazywa siebie fanem. Coś się pojawia. To solidny dowód. Nienamacalny, ale pewny."





Druga edycja konwentu fanów gier Blizzarda - BlizzCon, cieszyła się ogromną popularnością. Bilety na nią rozeszły się w trzy dni. Blizzard idąc za ciosem ogłosił trzecią edycję BlizzConu, która odbędzie się w dniach 10-11 października 2008, w miejscu, w którym gościła rok temu, czyli Centrum Konwentowym w miejscowości Anaheim (w stanie Kalifornia). Powierzchnia wystawowa zostanie zwiększona o 50% w porównaniu z zeszłym rokiem, a na wszystkich uczestników czekała masa atrakcji, takich jak:

  • Turnieje Starcrafta, Warcrafta 3 i World of Warcraft
  • Wiele konkursów z nagrodami, m.in. na kostium, machinimę i naśladowanie dźwięków z gier Blizzarda
  • Aukcje
  • Pamiątki (gadżety) oparte na grach Blizzarda
  • Rozgrywki w World of Warcraft Trading Card Game
  • Dyskusje z developerami Blizzarda
  • Możliwość zagrania w nadchodzące produkty Blizzarda
  • I wiele innych atrakcji





Na oficjalnej stronie Blizzarda ukazało się na początku sierpnia 2008 rok ogłoszenie o pracę dla Kierownika Artystycznego, który miałby pracować przy Diablo 3. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w momencie ukazania się ogłoszenia stanowisko to piastował Brian Morrisroe, który udzielał informacji o nowej odsłonie „diabełka” m.in. na WWI 2008. Pojawiły się spekulacje, że Blizzard, postanowił zwolnić Briana Morrisroe i, posłuchawszy głosów wielu fanów, zmienić oprawę graficzną gry na bardziej mroczną. Domysły uciął po kilku dniach przedstawiciel Blizzarda, który potwierdził, iż Brian Morrisroe opuścił firmę, jednak jego odejście nie miało nic wspólnego z podirytowanymi, szatą graficzną Diablo 3, fanami. Jak powiedział przedstawiciel Blizzarda, „Brian zrezygnował z pracy u nas na rzecz utworzenia firmy nie zajmującej się produkcją gier.”

Nowym Kierownikiem Artystycznym został Christian Lichtner, a zmiana na tym stanowisku - jak zapewniał wówczas Blizzard - nie doprowadziła do zmiany kierunku artystycznego Diablo 3.




Zgłoś błąd.



Feniks z Popiołów - czekamy...
Niniejsza strona jest częścią Wortalu Phoenix, znajdującego się aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyższy link by dowiedzieć się więcej.
Vgroup portfolio, agencja interaktywna - tworzenie portali internetowych, stron www, sklepow, CMS oraz grafiki  web 2.0
© 2002-2014 Imperium Diablo • Wszystko o grach Diablo 3, Diablo 2 i Diablo 1. All trademarks referenced herein are the properties of their respective owners. All rights reserved.