diablo 3

Diablo 3 - Retrospekcja - Pytania i Odpowiedzi

Ostatnia modyfikacja: 15.07.2012. Utworzono: 29.06.2008

Teasery | Liczniki | Plotki | Fakty | Wywiady | Wypowiedzi | Wideo | Screeny | Cytaty z Forum
Archiwista, Szewc i Bard | Zapada Mrok Rodzą się Bohaterowie | Pytania i Odpowiedzi
Interfejs | Ekwipunek | Umiejętności | Ureh | Przedmioty | NPC | Inne Zmiany


Poniżej prezentujemy kilka zestawień pytań fanów i odpowiedzi twórców, które pojawiły się m.in. przy okazji imprez branżowych.

Pytania dotyczące podstaw
Pytania z Worldwide Invitational 2008
Pytania z BlizzCon 2008
Pytania z BlizzCon 2009





Pytania dotyczące podstaw


Pytania Ogólne

Czym jest Diablo III?

Tworzymy Diablo III jako action RPG-a oraz prawdziwą kontynuację serii Diablo. Gracze stworzą postać jednej z pięciu klas, takich jak Barbarzyńca, Witch Doctor czy Wizard, każda uzbrojona w wachlarz zaklęć i zdolności. Gdy bohaterowie będą podróżować przez bogate scenerie, poznając epicką historię i mierząc się w walce z hordami wrogów, jak również potężnymi bossami, zdobędą doświadczenie i zdolność do zdobycia przedmiotów o wielkiej potędze.

Gra dzieje się w świecie Sanktuarium, świecie dark fantasy. Bez wiedzy większości mieszkańców, Sanktuarium zostało ocalone około 20 lat temu od demonicznych sił z podziemi, przez kilku odważnych i potężnych bohaterów. Większość z tych wojowników, którzy otwarcie walczyli z armiami Piekieł - i miała na tyle szczęścia, iż udało jej się przetrwać - oszalała od swych doświadczeń. Natomiast większość pozostałych pogrzebała swe przerażające wspomnienia i pozbyła się z siebie tych doświadczeń. W Diablo III gracze powracają do Sanktuarium, aby skonfrontować się ze złem w wielu formach po raz kolejny.

Diablo III będzie odpowiednim sequelem Diablo II, z prostym interfejsem, wartką akcją, krwawą rozgrywką, do której gracze Diablo przywykli. Będzie również zawierać wiele nowych możliwości, dzięki którym Diablo przeniesie się na wyższy poziom gier action RPG. Mamy nadzieję dopracować wiele detali, gdy prace nad grą będą postępować.

Co nowego w Diablo III można porównać do poprzednich gier?

Ekscytujące nowe zdolności, jak te Witch Doctora przynoszą nowe opcje rozgrywki. Powracające klasy, jak Barbarzyńca, zostały ponownie zrobione z nowymi zdolnościami, aby były unikalne dla Diablo III. Nowe opcje pozwolą na zdobycie wyższego poziomu, niż w poprzednich grach Diablo, pozwalając graczom na stworzenie unikalnych, potężnych postaci.

Diablo III jest oparte na nowym silniku graficznym, pozwalającym na wyświetlanie postaci i hord wrogów w pięknym, pełnym środowisku 3D. Potężny system efektów specjalnych i opartej na silniku, fizyki Havok, pozwoli graczowi siać zniszczenie wśród sługusów Piekieł w spektakularny sposób.

Również tworzenie losowego otoczenia z poprzednich gier Diablo, wprowadzając nowe sposoby na tworzenie losowych zdarzeń w grze. To powoduje ożywienie świata z zadaniami, NPC-ami, dynamicznymi potyczkami i trudnymi wyzwaniami. Środowisko Diablo III, dodaje sporo interaktywności do gry, w tym zniszczalne elementy oraz przeszkody terenowe, których możesz użyć przeciw swym wrogom.

W dodatku, Diablo III skorzysta z ulepszeń Battle.net, które dodadzą ekscytujące nowe opcje dla graczy. Kooperacyjna rozgrywka online jest dalej głównym podmiotem, z wieloma możliwościami w planach, które ułatwią połączenie z przyjaciółmi i sprawią, iż kooperatywna rozgrywka będzie jeszcze przyjemniejsza. Będzie więcej detali na wszystkie z tych aspektów, jak innych nowych możliwości w późniejszym czasie.

Czy możecie opisać historię Diablo III?

Akcja odbywa się 20 lat po wydarzeniach z Diablo II. Spośród tych, którzy walczyli z Panami Nienawiści, Grozy i Zniszczenia w bitwie o losy Sanktuarium, zostało kilku, którzy pamiętają horrory, sprowadzone przez Pierwotne Zło na świat. Ci którzy nie doświadczyli owych przerażających wydarzeń na własnym ciele, w większości uważają to raczej za mit. Lecz coś złego znów dzieje się w Tristram i być może wybrało to już pierwszą ofiarę: Deckarda Caina.

Czy będą inne znane twarze w Diablo III niż Deckard Cain?

Tak. Gracze spotkają wiele nowych postaci jak i postaci z poprzednich gier.

Czy gracze będą odwiedzać miejsca znane z poprzednich części? Takie jak Tristram?

Jak najbardziej. Gracze powrócą do Tristram i innych znanych miejsc. Odwiedzą też nowe podziemia Sanktuarium.

Ile i jakie klasy postaci będą do wyboru w Diablo III?

Będzie ich pięć. Trzy zostały już ogłoszone (Barbarzyńca, Witch Doctor i Wizard). Resztę ogłosimy w innym terminie.

Czy będzie możliwa zmiana płci każdej klasy?

Tak. Będzie można wybrać czy chce się grać kobietą czy mężczyzną niezależnie od wybranej klasy.

Czy Będzie można grać w Diablo III na Battle.net? Jakich nowości możemy oczekiwać?

Tak. Diablo III będzie posiadać Battle.net, który będzie oferował trochę nowości rozszerzających doświadczenie graczy z Diablo. Szczegóły w późniejszym terminie.

Czy będą elementy gry jednoosobowej oprócz gry wieloosobowej?

Tak. Oprócz bicia się z hordami piekielnych bestii wspólnie z przyjaciółmi, gracze będą mogli grać solo. Więcej szczegółów trybu wieloosobowego jak i jednoosobowego będzie ujawnione w późniejszym terminie.

Jak będzie wyglądało wykonywanie zadań w Diablo III? Czy będą one podobne do Diablo II?

Nasze plany nad fabułą oraz mechaniką questowania są nadal trzymane w tajemnicy. Wyjawimy te szczegóły w późniejszym terminie. Jednak możemy zdradzić, że zamierzamy mieć zadania bazujące na klasie postaci poza główną fabułą.


Aspekty techniczne

Na jakim silniku będzie oparte Diablo III? Jakie usprawnienia graficzne zostaną wprowadzone?

Będzie to specjalny silnik 3D, który będzie tworzył otoczenie i postacie w pełnym 3D. Będzie on nie tylko naśladował zaawansowane animacje i efekty muzyczne, ale będzie również używał specjalnego silnika fizyki, który będzie nadawał realizm w poruszaniu się przedmiotów i ubrań.

Jakie będą wymagania Diablo III?

Wymagania zostaną ogłoszone w późniejszym czasie.


Plany Wydania

Kiedy Diablo III zostanie wydane?

Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby podać dokładną datę wydania gry. Naszym celem jest stworzenie gry, która dostarczy graczom jak najwięcej zabawy i która będzie wykończona, z tego powodu mamy zamiar poświęcić jak najwięcej czasu na dopracowanie Diablo III, aby gra ta zadowoliła nawet najbardziej wymagających.

Czy gra będzie wydana w różnych krajach? Czy wszędzie zostanie wydana w tym samym czasie? W jakich językach Diablo III zostanie wydane?

Naszym celem, jak w przypadku każdej innej gry, jest wydanie jej równocześnie w jak największej ilości regionów świata i wydaniu jej w wielu językach. Więcej szczegółów podamy w terminie bliższym wydania gry.

Czy Diablo III będzie dostępne pod Mac i Windows jednocześnie?

Tak. Zupełnie jak z innymi grami Blizzarda, Diablo III będzie wydany równocześnie na Mac jak i pod Windows.

Jaka będzie cena Diablo III? Gdzie będzie można kupić Diablo III?

Cena i dostępność będą ogłoszone w terminie bliższym wydania gry.




Pytania z Worldwide Invitational 2008


Pytania i Odpowiedzi, które padły na panelu projektantów Diablo 3:

Odpowiedzi udzielali:

* Jay Wilson, główny projektant, Diablo 3
* Wyatt Cheng, projektant techniczny, Diablo 3
* Eric Dodds, starszy projektant, Diablo 3


Pytania Ogólne


P: Nie jestem graczem Diablo. Czym powinienem być podekscytowany?

O: Jedną z najwspanialszych rzeczy w Diablo jest to, że bardzo łatwo i szybko można przekonać się do tej gry. Wszyscy sporo gramy w WoW’a i jest to wspaniała gra, ale kiedy chcesz po prostu spędzić mniej czasu przed komputerem, nie jest to zawsze najlepszy wybór.

P: Ilu pracowników liczy sobie ekipa D3?

O: 50 lub 55.

P: Diablo 2 wyszło na długo przed WoW’em. Teraz gdy WoW jest takim fenomenem, Blizzard bardzo się zmienił. Oczekiwania rosną. Czy czujesz, że w sposób jaki pracujecie lub planujecie nad grą jest inny? Czy wpływa to na waszą pracę?

O: Tak, Jay, jak to jest pracować nad jednym z najbardziej oczekiwanych sequelów w przemyśle gier komputerowych? W porządku… (śmiech publiki) Wiecie… dołączyłem do ekipy Blizzarda 2.5 roku temu i jednym z powodów, dla których naprawdę chciałem dołączyć do Blizzarda jest fakt, że kocham ich gry. To co zobaczyłem było dokładnie tym, co wydawało mi się z zewnątrz. Blizzard tworzy najlepsze gry. Staramy się tworzyć gry, w które lubimy grać. Gramy w nasze gry, tyle, ile nasi fani. Więc staramy się podejmować decyzje, które spodobają się fanom. Jesteśmy świadomi dużych oczekiwań i jedną z rzeczy, które powiedzieli fani było: ”Oni nie stworzą gry z rzutem izometrycznym, tak jak D2. Użyją perspektywy pierwszej osoby…”
Naprawdę chcieliśmy stworzyć to, czego chcą fani. Zadziwiające jest to, że mimo, iż niektóre firmy zmieniają się po pewnym czasie, uważam, że udało się nam zachować nasz styl, który sprawia, że Blizzard jest taki wspaniały.

P: Mam podobne pytanie. Czy trudno jest utrzymywać firmę w jednolitym toku myślenia? Z takim zainteresowaniem światowych mediów?

O: Chodzi Ci o sytuację, gdy trzeba zrobić konferencje prasową ze 100 dziennikarzami? Z pewnością jest to dla nas zmiana kulturowa, ale poznajemy to. Ważne jest dla nas zauważenie wzrostu, który mieliśmy przez ostatnie kilka lat. Mamy prawie 3000 pracowników na całym świecie i zmieniliśmy parę rzeczy, które robimy, by upewnić się, że możemy zakomunikować naszą filozofię firmy do 3000 ludzi, przy porównaniu do 30 ludzi 10 lat temu. Prezentuje to inne wyzwania, ale tak długo jak jesteśmy skupieni na robieniu wspaniałych gier i jesteśmy pewni, że wszyscy się na tym koncentrują, myślę, że damy radę.

P: Pytanie na temat tzw. teaser’a z Blizzard.com oraz „splashy” O:

Uważam, że była to twarz Diablo. Co do ukrytych obrazków, naprawdę nie wiem. Było tam wiele ukrytych obrazków. Wiem, że były jakieś ukryte rzeczy, bo pokazano mi je nieco wcześniej. W zeszłym tygodniu byłem we Francji, więc za bardzo się tym nie interesowałem i uważam, że wrzucili tam kilka rzeczy na ostatnią chwilę.

P: Nie było w tym więc nic szczególnego?

O: Jestem pewien, że było, ale nie wiem co.

P: Nie obawiacie się, że stracicie abonentów WoW’a, którzy zaczną grać w D3?

O: Nie, nie boimy się tego. Mamy ponad 10 milionów abonentów WoW’a, ale oba te tytuły (Diablo i WoW) nie mają aż tylu wspólnych graczy, ilu się spodziewaliśmy. Mamy nadzieję, że społeczność WoW’a będzie zainteresowana Diablo. Nawet jeśli “przesiądąâ€ się oni na Diablo i tak nadal grają w gry Blizzarda.

P: Planujecie równoczesne wydanie gry na całym świecie?

O: To nasz cel. Dużo pracy zajmuje lokalizowanie gry w każdym regionie, ale naszym celem jest dokonanie tego w jak największej ilości państw.

P: Czy wydacie demo D3?

O: Z pewnością rozważymy tę kwestię, gdy nadejdzie odpowiednia chwila. Wsparcie w trakcie trwania prac nad grą jest dla nas bardzo ważne.

P: Jaka jest największa różnica pomiędzy D2 a D3?

O: Jest wiele rzeczy, nad którymi chcemy się skupić. Lokacje, oprawa graficzna. Wiele ulepszeń do akcji gry, projektowania potworów, bossów, umiejętności postaci, większego skupienia na role playu i fabule. Chociaż nie chcemy tego wymuszać na graczach. Chcemy, aby fabuła istniała w grze, ale dla graczy, którzy chcą po prostu przelecieć przez to wszystko, jak w D1 i D2, jest to ich wybór.

P: WoW posiada wydarzenia sezonowe. Czy chcecie zaimplementować takiego typu wydarzenia w D3?

O: Naprawdę dobry pomysł, jednak za wcześnie jest na jakiekolwiek dyskusje na ten temat, ale jest to fajny pomysł.

P: Czy dalej zamierzacie aktualizować Starcrafta i D2?

O: Będziemy je aktualizować tak długo, jak istnieć będzie społeczność graczy. Minęło 10 lat od premiery SC i jesteśmy tu, by zobaczyć turnieje WWI, a jeden z nich to turniej Starcrafta. Są tutaj profesjonalni gracze SC. Chcemy kontynuować wspieranie naszych społeczności.

P: Wbudowany tryb “voice chat” w D3?

O: Nie podjęliśmy jeszcze żadnej decyzji na ten temat, ale jestem pewny że będziemy wspierać takie rozwiązanie. Robimy to teraz w WoW’ie.

P: VoIP?

O: Możliwe. Chcemy ulepszyć jakość dźwięku i chcemy stworzyć wygodniejszy system niż w WoW’ie.

P: Jak sobie radzicie z sytuacją, gdy graczy dzieli znaczna różnica poziomów? Jak sprawić, aby gracze o lvlach 100 i 25 współpracowali ze sobą i obydwaj mieli z tego korzyści?

O: Nie rozwiązaliśmy jeszcze tej kwestii, ale pracujemy nad tym.

P: Czy coś zainspirowało was w World of Warcraft co chcielibyście wciągnąć do Diablo III?

O: Jestem wielkim fanem WoW’a, więc zdecydowanie było to dla mnie dużą inspiracją. Zwracamy dużą uwagę na wygląd bossów i posiadamy okazję współpracy z ekipą WoW’a, by zobaczyć, co sprawia, że walka z bossem jest dobra.

P: Co sprawia, że walka z bossem jest naprawdę dobra?

O: Tę kwestię zostawię ekipie WoW’a. Według mnie, lepiej zaczekać, aż pokażemy walkę z jednym z nich.


Szczegóły o grze


P: Możesz podać nam jakieś przykłady na temat AI potworów i kooperacji?

O: Staramy się, aby przeciwnicy współgrali ze sobą. Jest dużo pomniejszych potworów, a za ich plecami są ci, którzy nimi przewodzą. W demie zaprezentowaliśmy szkieleta-maga, który przyzywa pomniejsze trupy. Pokonanie ich nie jest trudne, ale pozbycie się maga to już inna historia. W grze jest także szaman, który wspomaga swoje sługi magią, to sprawia że staje się naszym celem numer jeden i to właśnie jego pierwszego wyeliminujemy ze stawki. To jest właśnie nasz cel – zastosowanie taktyki u nas oraz u przeciwników, to sprawia, że gracz nie używa jednej strategii do przejścia całej gry.

P: Klasy i umiejętności? O: Nic nie mówimy jeszcze na temat umiejętności i talentów. Kiedy oficjalnie przedstawimy drzewko umiejętności lub jakiekolwiek inne rozwiązanie w umiejętnościach, przeanalizujemy te z Diablo 2 i World of Warcraft oraz z innych produkcji, choć możemy pokazać wam coś zupełnie nowego. Na razie nie pracowaliśmy jeszcze nad tym.

P: Jak długi będzie czas gry, by ją ukończyć? O: Za wcześnie, by o tym mówić, mamy jeszcze wiele pracy do zrobienia. Staramy się, aby rozgrywka trwała mniej więcej tyle co w Diablo 2, choć może być i dłuższa i krótsza.

P: (coś na temat świata w grze)

O: Generalnie efektowne i ciekawe poziomy są najlepsze. Gdy będziemy odkrywali świat, zawitamy i do dobrze znanego nam Tristram, jak i do całkiem nowych miejsc.

P: W gameplay trailerze widzieliśmy parę odmiennych broni. Coś na ich temat?

O: Jeszcze niedopracowaliśmy w pełni zastosowania i możliwości wszystkich broni, ale możecie się spodziewać wielu szalonych rzeczy.

P: Jakie będą różnice, pomiędzy poziomami trudności w grze?

O: Jeszcze nie dyskutowaliśmy o tym, myślę, że będzie podobny do tego z Diablo 2.

P: Tryb Hardcore powróci?

O: Hmm… właściwie nie rozmawialiśmy jeszcze o tym, ale czemu nie?

P: Wcześniej, podczas prezentacji gry, mówiliście, że będzie więcej zadań prowadzonych przez bohatera.

O: Chcemy, aby to nasza postać prowadziła fabułę, była kimś indywidualnym. Mamy także wiele ciekawych NPC’ów, którzy urozmaicą grę.

P: Zakończenie gry?

O: Nie zdecydowaliśmy jeszcze jak to będzie wyglądało, ale chcemy aby było jeszcze lepsze niż to w Diablo 2.

P: Czy gra będzie podzielona na etapy? Bossowie?

O: Krótka odpowiedź – tak. Chcemy, żeby bossowie byli bardziej wymagający. Zastosowaliśmy to w Diablo 2, wprowadzimy także w nowej produkcji.

P: Co z rozwojem postaci?

O: Będzie zdobywanie doświadczenia i poziomów postaci, ale na razie nic więcej nie powiem na ten temat.

P: Czy będzie sekretny krowi poziom?

O: Bez komentarza.

P: Jaki będzie transport w grze? Teleportacyjne punkty?

O: Zmienimy to w lekkim stopniu, ale chcemy, by gracz podróżował po świecie szybko i przyjemnie.

P: Wierzchowce?

O: Myśleliśmy nad tym, ale doszliśmy do wniosku, że to jest zbędne.

P: Czy znów ujrzymy Kostkę Horadrimów i nowe receptury?

O: Nie zapadła jeszcze decyzja na ten temat.

P: Co z mułami?

O: Chcemy, by handlowanie w grze stało się bardziej przystępne, mamy w zanadrzu parę ciekawych pomysłów. Przerzucanie przedmiotów w Diablo 2 bardzo się nam nie podobało i na pewno to zmienimy.

P: Jak mniej więcej będzie wyglądała rozgrywka w trybie jednoosobowym?

O: Pragniemy zastosować tryb kooperacji także w tym trybie. Może to się wydawać trochę dziwne, ale gracz będzie współpracował sam ze sobą. Po stworzeniu kooperacji dla BN’tu i dla trybu jednoosobowego, chcemy, by pracowały identycznie.

P: Regulacja poziomu trudności?

O: Jak na razie pozostaniemy przy tym, że każdy kolejny gracz zwiększy poziom trudności, ale myślimy także nad innymi rozwiązaniami.

P: Limit poziomu doświadczenia dla postaci?

O: Jeszcze nie zadecydowaliśmy o tym. Coś koło tego co było w Diablo 2. Nie mam pojęcia czy 99… czemu nie 100?

P: Czy D3 skupia bardziej się na kooperacji niż w D2?

O: Nie wiem czy można totalnie się na tym skupić. Mówiliśmy o systemie uzdrawiających kul, wypadaniu przedmiotów, ale nie chcemy aby gracze byli od siebie zależni w 100%. Grając razem dostają bonusy. Kooperacja będzie korzystniejsza.

P: Czy grę będzie można ukończyć samotnie?

O: Tak, oczywiście.


Zagadnienia techniczne


P: Co możecie powiedzieć na temat silnika gry?

O: To całkowicie nowy silnik 3D skonstruowany przez nas. Nie posiada on żadnej oficjalnej nazwy.

P: Czy Blizzard jest zainteresowany wydaniem Diablo 3 na konsole?

O: Blizzard chciałby wkroczyć na rynek konsol, jesteśmy tym bardzo zainteresowani. Jednak żadnych planów na ten temat na tę chwilę nie mamy.

P: Czy w grze będą jakieś postacie znane z D2?

O: Spotkamy kilka postaci... O, myślisz o grywalnych postaciach D2? Nie ma mowy. Nie są kompatybilne. Inne klasy, inne silniki gry, itd.

P: Jakie będą wymagania sprzętowe?

O: Póki co nie możemy nic konkretnie powiedzieć, ale zawsze naszym celem było zrobienie wszystkiego, aby gra działała na prawie każdym sprzęcie.

P: Czy i jakie będą zabezpieczenia przed nielegalnym kopiowaniem gry?

O: Najważniejszym elementem walki z piractwem jest społeczność sieciowa, której każdy chce być częścią. Chcemy, by doświadczenia płynące z gry przez BN były tak nieodparte, że ludzie będą chcieli kupić grę aby otrzymać cd-key i dołączyć do tej społeczności.

P: Co myślicie o prywatnych serwerach?

O: Nie battle.net? Nie, nie mamy zamiaru tworzyć czegoś takiego. Naprawdę chcemy skupić graczy na dostaniu się na Battle.net. To nasz cel. Jakość doświadczeń na Battle.net powinna dawać tyle zabawy, by gracze nie chcieli prywatnych serwerów.

P: A gracze tworzący prywatne serwery WoW?

O: Z tego co wiem doświadczenia z gry nie są tak dobre jak być powinny, ponieważ to co jest na prywatnych serwerach pozostaje daleko za tym co się dzieje na naszych - oficjalnych.

P: Czy gra jest projektowana z myślą o nadchodzących dodatkach?

O: Na samym początku będziemy ją projektować, by była możliwość uaktualnienia rozszerzeniami, jednak w zakresie zawartości online... Robiliśmy to z każdą grą Blizzard'a, jednak nie mogę podac żadnych szczegółów co do D3.

P: Czy jest jakiś sposób w jaki społeczność może wesprzeć grę? Projektowanie poziomów lub wyzwań?

O: Nic konkretnego. Diablo nie jest bardzo przyjazną modom grą z powodu sposobu jej zaprojektowania i losowości. Są to bardzo trudne technologiczne kłopoty do rozwiązania. Szukamy sposobów, by fani mogli nam pomóc jednak jest to trudne w przypadku D3.

P: Ile potworów lub rzeczy może być fizycznie na ekranie w tym samym czasie?

O: Programiści nie dali nam limitu. Wrzucamy więcej na ekran i sprawdzamy jak to działa. Są różnice jeśli chodzi o typy potworów, tak na przykład potwory wraith, które wyskakują ze skrzyń, są dosyć kosztowne jeśli wziąć pod uwagę ich powiewające ubranie i inne animacje, więc staramy się ograniczyć ich liczbę. Myślę, że nie przekroczyliśmy jeszcze w żadnym momencie 100 potworów na ekranie, ale bawiliśmy się tym.


Zagadnienia Developingu Diablo III


P: Jak długo pracowaliście nad Diablo 3?

O: Pracujemy nad Diablo 3 już kilka lat. Nad D3 pracowano w Blizzard North przez parę lat, pracowano także przez krótki okres czasu w Blizzard South. Prawdopodobnie w sumie około 4 lat. (Blizzard North został zamknięty jesienią 2005 roku, prawie 3 lata przed WWI. Wiadomo, iż wstępne prace nad Diablo 3 rozpoczęto już w 2000 roku i były w stadium bardzo "zalążkowym" w 2002 roku, jednak niemal cała praca chłopaków z Blizzard North została wyrzucona kiedy projekt przeniósł się do Irvine i zaczął niemal od zera.)

P: Czy D3 to to samo co wasz tajny projekt o nazwie kodowej hydra?

O: (długa pauza.) Nie rozmawiamy publicznie o szczegółach naszych nazw tajnych projektów, więc będziecie musieli żyć bez tej wiedzy.

P: Jak utrzymaliście to wszystko w sekrecie przez tak długi czas?

O: Jesteśmy bardzo sekretni i zważamy na bezpieczeństwo. Był dowcip w komiksie Penny Arcade o bombie umieszczanej w głowach naszych pracowników. Nie posuwamy się aż tak daleko. Cenimy naszą prywatność. Pracownicy poznają wagę utrzymywania tego w ukryciu i wartość jaką otrzymujemy z wielkiego ogłoszenia takiego jak to. Są bardzo dumni z naszej pracy. Drużyna developerska jest najbardziej zmotywowana do utrzymania tego w tajemnicy. To świetne uczucie powiedzieć o tym w końcu. Jeśli spotkacie nas dziś wieczór w barze prawdopodobnie będziemy krzyczeć "Diablo 3! Diablo 3!"

P: Czy któryś z klonów Diablo wydanych w ostatnich latach przyczynił się do projektu gry?

O: Jesteśmy tu, by rozmawiać o D3 dziś. Ciężko jest dyskutować o konkurencji kiedy jej nie ma... naturalnie gramy we wszystko. Wszyscy jesteśmy poważnymi graczami. Gramy w inne gry. Jednak nie chcemy rozmawiać o konkurencji ani żadnych konkretach.

P: Co powiecie na temat ograniczeń wiekowych?

O: Diablo zawsze było grą oznaczoną jako "dla dorosłych". Nie znam zarówno systemu przyznawania rang w Europie jak i w Ameryce, jednak nie zamierzamy wycofywać się z zawartości dla dorosłych. (Nowa strona D3 wymaga potwierdzeń wieku, by obejrzeć filmy, jednak wszystkie są w stylu "Wpisz swoją datę urodzenia" i można je bez problemu obejść.)

P: Czy tęsknicie za ludźmi, którzy opuścili Blizzard? Bill'em Roper'em?

O: Zawsze staraliśmy się zapewnić, by jedna osoba nie była niezbędna do stworzenia gry. Drużyna developerska liczy 50 ludzi, przy tworzeniu D2 brało udział 40 ludzi. By stworzyć nasze gry potrzeba wielu ludzi [i mutantów jeśliby mnie ktoś pytał, coś jest w tej bombie w mózgu - vr5] i choć wszyscy tęsknimy za Bill'em, każda kombinacja utalentowanych ludzi może zrobić jedną z naszych gier. Bill nieźle sobie radzi ze swoją pracą, a my nieźle radzimy sobie tutaj. To dobre dla wszystkich.

P: Diablo nie jest bardzo przyjazną modom grą. Co z modami interfejsu użytkowników, zezwolicie na nie?

O: Na pewno nie mamy zamiaru zezwolić na mody graczy w D3. Są potrzebne w WoW, jednak uważamy, iż takie rzeczy mogą zmienić łatwą do kontroli grę w bardzo skomplikowaną, więc nie zamierzamy zezwolić na nie w D3.

P: Na jakim etapie znajdują się prace developerskie?

O: Bez zagłębiania się w szczegóły mamy dobrą grę, w którą lubimy grać i jest to świetna zabawa. Pracujemy nad zawartością, która jest lwią częścią developingu. Nie możemy ryzykować zgadywania ile procent prac mamy już za sobą. To nie jest tylko krzywa dla Blizzard'a, krzywa czasu zmienia się dla różnych części prac. Nawet jeśli mamy 75% prac za sobą nie znaczy to, że ostało tylko 25% czasu, ostateczne testowanie może potrwać dużo dłużej.

P: Czy pozostaliście przy oryginalnych pomysłach do Diablo 3?

O: To szeroki temat i trudno na to odpowiedzieć, jednak powiedziałbym ogólnie, że głównie pozostaliśmy przy naszym planie i zawartości. Zdefiniowanie naszego gameplay'a i wizualnego aspektu gry zabrało nam najwięcej czasu. Nawet nie omówiliśmy niektórych właściwości, w najbliższych miesiącach pokażemy naprawdę fajne rzeczy, jednak rdzeń tego co chcieliśmy pozostał niezmieniony.

P: Diablo jest o zabijaniu mnóstwa potworów i kopaniu tyłków. Co według was jest najbardziej wystrzałową opcją dla graczy i z czego jesteście najbardziej dumni jako projektanci?

O: Najlepszego jeszcze nie pokazaliśmy, więc jest to ciężka sprawa. Jeśli chodzi o mnie najbardziej lubię i najbardziej dumny jestem z klas postaci. Patrzymy na postacie jako na to, kim chcą być gracze. Pracujemy nad tym, by spełnić ich fantazje bycia świetną postacią. Wkładamy wiele pracy w wygląd, efekty, umiejętności, wszystko.

Mamy jutro panel dyskusyjny o mieszkańcach D2, a nasz facet prowadzący potwory ma sekcję gdzie mówi o różnych sposobach w jakie potwory mogą zostać zanihilowane. To świetne jak zmieniają się sposoby śmierci zależnie od poziomów i typów obrażeń. To moja ulubiona cecha gry.


Pytania o Battle.net


P: Zmiany na Battle.net?

O: Na razie nic nie ogłaszamy. Mamy wiele planów co do nowej wersji Battle.net, które pojawią się w przyszłości. Ujawnimy więcej w przyszłości. Właściwie widzicie nieco nowych rzeczy w Starcraft 2.

P: Czy będzie coś jak "armory" z WoW dla D2? Żebyśmy mogli wyświetlić aktualny ekwipunek naszej postaci z gry na forum?

O: W tej chwili nie mamy żadnych informacji o tym, to najpewniej opcja gry dla późnego developingu, jednak na pewno coś wymyślimy. Zdecydowanie chcemy dodać coś do funkcjonalności sieci.

P: Chcę pokazać moją postać z WoW i D3 w sygnaturze na forum.

O: To naprawdę świetny pomysł. (udaje poważnego) Powinniśmy załatwić kogoś, żeby nad tym pracował. (śmiech sali)

P: Dom aukcyjny? [kolejny pomysł z WoW, miejsce gdzie możesz wystawić aukcję z dowolnym przedmiotem nieprzypisanym do twojej postaci i gdzie inni mogą licytować o niego)

O: Nie podjęliśmy w tej sprawie jeszcze żadnych konkretnych decyzji. Handel w D2 nie jest najlepszym doświadczeniem dla graczy. Chcemy, by mieli oni jak najlepsze doświadczenia, chcemy ulepszyć handel, jednak nie wiemy jeszcze dokładnie jak.

P: Czy myślicie o mikrozapłatach? Czy tradycyjnym kupnie pudełka?

O: Nie podjęliśmy jeszcze decyzji o modelu finansowym. Każdy region jest inny, Azja jest różna od wszystkich. Jeszcze nie zdecydowaliśmy jak sobie z tym poradzimy.

P: Jednym z problemów gry w D2 na Battle.net jest znaczna ilość "power gamer'ów", którzy miażdżą każdego lub młodzi gracze, z którymi nie można dojść do ładu.

O: Patrzymy na opcje i funkcjonalność, by ulepszyć Battle.net i zwiększyć ilość kont online. Szczegóły ujawnimy w przyszłości. Część zależy od tego jak projektujesz swoją grę. Filtry wulgaryzmów mogą zostać ominięte, jeśli stworzysz grę, która zachęci graczy do kooperacji i przebywania ze sobą, wywołasz dobre doświadczenia z gry.


Zagadnienia multiplayer


P: Jakie właściwości będzie posiadała gra dla trybu rywalizacji?

O: W tej chwili nie omawiamy właściwości PvP ani gry rywalizującej.

P: Czy macie limit, ilu graczy może być naraz w jednej grze?

O: Mamy limit, jednak jest on oparty bardziej na zabawie i gameplay'u niż sprawach technicznych. Technicznie możemy wspierać niezłą liczbę graczy, jednak gra się lepiej w nieco mniejszej, a skupiamy się na najlepszych wrażeniach z gry. (inne panele mówią, że 4-5 jest prawdopodobną liczbą w tym momencie)

P: (długie i głównie niesłyszalne pytanie)

O: Dla e-sportów? Dodamy opcje PvP, jednak jeszcze nie teraz. Nie wiem jak odpowiedzieć na to bez mówienia o PvP. E-sport jest ważny dla nas i drużyna developerska ma kilka pomysłów, które chodzą jej po głowie, jednak nie możemy o tym jeszcze mówić na tym wczesnym etapie. Jednak drużyna D3 definitywnie myśli o e-sportach.

P: Różnice pomiędzy kooperacją a samotną grą?

O: Zrobiliśmy wiele rzeczy, by sprawić, iż będzie lepsza. Nie możemy jeszcze mówić o szczegółach kooperacji. Kilka prostych rzeczy, system z czerwonymi kulami, które zbierasz, uzdrawiają wszystkich w drużynie, co sprawia, iż każdy może być uzdrowicielem. Zwiększyliśmy drop łupu więc teraz widzisz tylko przedmioty, które są, twoje co wywołuje bardziej kooperatywnego ducha dzielenia się przygodą. Małe zmiany, by ulepszyć doświadczenia płynące z kooperacji. Później będziemy mieli bardziej zaawansowane opcje, jednak nie możemy teraz o tym mówić.




Pytania z BlizzCon 2008


Poniżej prezentujemy Wam kilka pytań i odpowiedzi z konferencji prasowej z udziałem głównego projektanta Diablo 3, Jaya Wilsona, która odbyła się podczas BlizzConu 2008.

P: Gildie w Diablo 2 nie występowały, co zrobicie, by gildie w Diablo 3 były potrzebne?

O: Nie myślimy o gildiach w tak wczesnym stadium gry, jednak mamy parę fajnych pomysłów na zdopingowanie ludzi do tworzenia gildii. Chcemy zapobiec sytuacjom, gdzie gracz, który nie należy do gildii cierpi z tego powodu.

P: Czym jest ten okrąg, pośrodku ekwipunku?

O: Jest to funkcja nazywana przez nas Talizmanem. Przypuszczam, że w demie ta funkcja jest niedostępna, nie jestem pewien, ale to chyba było związane z kustomizacją postaci. Jest to dodatek, który nie jest przez nas zatwierdzony, możemy to zmienić lub całkowicie go wyeliminować.

P: Czy odrębne klasy, będą spełniały różne funkcje jak w WoW’ie?

O: Chcemy stworzyć zbalansowaną drużynę, w której każdy potrafi zadbać o siebie, jednak nie mówimy „nie” specjalnym zdolnościom dla poszczególnych klas.

P: Handel w Diablo 2 to wielka rzecz, co z handlem w Diablo 3?

O: Nie rozmawialiśmy dużo w tej kwestii, ludzie handlują gdy dostaną przedmioty, jednak handel w Diablo 3 jest dla nas niezmiernie ważną rzeczą.

P: Automatyczne rozdawanie atrybutów – czy to permanentna zmiana?

O: Tak to definitywna zmiana. Jedynym przeznaczeniem statystyk w D2, było zepsucie postaci. Zdobywałeś poziom i uświadamiasz sobie, że rozdałeś je źle i musisz zaczynać wszystko od nowa. Zdecydowaliśmy, iż usuniemy to i dodamy kilka innych możliwości kreacji postaci. Działa to podobnie jak w WoW’ie.

P: W Diablo jest dość dużo cheaterów, jak będziecie walczyli z tym w Diablo 3?

O: Pracowaliśmy wiele lat, by przeciwstawiać się cheatom i uwierz mi nie ma na świecie tak doświadczonego teamu w tej kwestii jak Blizzard.

P: Czy cztery osoby w trybie dla wielu graczy, to zatwierdzona sprawa?

O: To rośnie i rośnie cały czas. Ośmiu graczy w Diablo 2 to bardzo niecodzienne rozwiązanie, nie wszyscy dołączali do party, tak więc naszym zdaniem w tym przypadku cztery osoby lepiej się sprawdzają. Mieliśmy możliwość ustalenia dowolnej liczby graczy, jednak aktualne rozwiązanie powinno się sprawdzić.

P: Zmieniono system mikstur, czy nie będą one miały wyśrubowanej wartości w grze?

O: Wiele czasu poświęcamy na system PvP. Dużo o tym mówimy, ale nic konkretnego jeszcze nie wywnioskowaliśmy. Właściwie możesz używać mikstur, ale nie za dużo. Nie mają aż tak dużego odcisku na grę. W Diablo 2 mikstury w pewnym sensie rujnowały grę, mogłeś kupić nieskończoną ilość butelek życia i many.

P: Czy w Diablo 3 będzie skrzynia?

O: Definitywnie! Większa i pojemniejsza.

P: Mówiliśmy o gildiach, czy będzie coś takiego jak Skrzynia Gildii?

O: Nie rozważaliśmy jeszcze o tego typu rzeczach. Battle.net nie jest jeszcze skończony, choć były malutkie przymiarki co do tego.

P: Czy Diablo 3 będzie grą eSportową?

O: Oczywiście będzie istniał system PvP, jednak popatrzmy na Starcrafta 2, który jest kreowany na taką grę. Musielibyśmy pójść na parę kompromisów, po to by Diablo 3 stało się grą eSportową. Stworzymy o wiele lepszy system PvP, aniżeli w Diablo 2, ale naszym celem nie jest przeniesienie go na poziom pro graczy.




Pytania z BlizzCon 2009


Pytanie: Byłem wielkim fanem Amazonki z Diablo II i zastanawiałem się czy zobaczymy ją ponownie ? a może zobaczymy Łotrzycę z Diablo I ?
Odpowiedź: Bez komentarza. Będziesz musiał poczekać do przyszłego roku.

Pytanie: Czy w Diablo III zobaczymy kostkę horadrimów ? albo inny tego typu przedmiot ?
Odpowiedź: Rozwiązanie zastosowane w kostce horadrimów miało swoje wady i zalety. Podobało nam się to, że dawało to graczowi pewną kontrolę podczas tworzenia przedmiotów, ale nie podobał fakt związany z ukryciem receptur kostki. Gracz nie powinien poszukiwać potrzebnych mu formuł w Internecie. Pracujemy nad pomysłami związanymi z ulepszeniem przedmiotów, ale jeszcze nie jesteśmy gotowi do udzielenia informacji na ten temat.

Pytanie: Byłem fanem Śpiewającego Barbarzyńcy w Diablo II. Czy zobaczymy takiego w Diablo III?
Odpowiedź: ( przez chwile trwało zamieszanie wokół tego pytania ) Masz na myśli Barbarzyńcę z ofensywnymi okrzykami ? Nie ma ich na razie w grze, ale jest to coś co będziemy rozważać.

Pytanie: Jakiego rodzaju broni może używać Monk ? Czy będą to tylko laski ?
Odpowiedź: We wczesnym projekcie Mnich walczył jedynie gołymi rękami ale szybko zorientowaliśmy się, że broń stanowi największą część całej zabawy. Postacie w Diablo definiuje ich broń. Monk na razie używa lasek ponieważ jego umiejętności są z nimi związane.

Pytanie: Jak mroczne będzie Diablo III ? Czy Horrory są dla was inspiracją ?
Odpowiedź: Chodzi ci o mroczny nastrój oraz klimat ? Tak, Diablo III zdecydowanie będzie mroczne oraz spotkamy motywy znane z horrorów. Nie możemy mówić jeszcze wszystkiego, ale spoglądając na sytuację w Alcarnus w grywalnym demie, widzimy całkowitą masakrę. Miasto zostało całkowicie sprofanowane. To tylko próbka z tego co nas czeka w Diablo III.

Pytanie: Mam pytanie dotyczące systemu kontroli Mnicha, a dokładnie o ataki combo. Czy można pozostać tylko na pierwszym etapie nie przechodząc do drugiego czy trzeciego ?
Odpowiedź: Tak. Na każde combo posiadamy ograniczenie czasowe, które w tej chwili wynosi 0,6 sekundy. Gdy nie wykonamy danej kombinacji zostajemy na ostatnim osiągniętym poziomie combo.

Pytanie: Mam pytanie dotyczące ciągłego biegania na bossy,np. Baala. Czy będziemy mogli wiele razy walczyć z jednym bossem ?
Odpowiedź: Chcemy umożliwić szeroką gamę stylów gry w Diablo III. Gracze będą robić to co według nich daje największe nagrody, a to właśnie Bossy będą je dostarczać. W Diablo III staramy się stworzyć coś podobnego do World of Warcraft, gdzie istnieje wiele zadań do zrobienia dla graczy. To zróżnicuje końcówkę gry. Gracze także będą wykonywali podobne działania jak w Diablo II lecz nie możemy na razie zdradzić co dokładnie będziemy robić. Ponadto zdobywane przez nas przedmioty będą bardziej zróżnicowane i strategiczne. Nie będzie chodziło tylko o większą ilość życia czy obrażenia.

Pytanie: Czy zobaczymy ponownie najemników jak w Diablo II ?
Odpowiedź: Bez komentarza na razie. Ale jeżeli miałbym mówić osobiście to najemnicy w Diablo II byli świetnym pomysłem i chcielibyśmy kontynuować tę koncepcję.

Pytanie: Czy MF ( Znajdywanie magicznych przedmiotów ) powróci ?
Odpowiedź: Tak, Jest w grze a także „gold find”. Usprawnia to znajdywanie konkretnych przedmiotów. Coś jak szukanie klejnotów czy run. W Diablo II świetna w znajdowaniu przedmiotów była czarodziejka ponieważ nie potrzebowała specjalnych bonusów do ekwipunku i można było pakować w nią MF. Szukamy rozwiązań aby uniknąć tego w Diablo III tworząc przedmioty nastawione bardziej na przetrwanie.

Pytanie: Zastanawiam się czy będziemy musieli tworzyć masę postaci mułów do przechowywania naszych przedmiotów ? Czy nasza skrzynia będzie pojemniejszy w Diablo III ?
Odpowiedź: Będzie Olbrzymia! ponadto nie byliśmy zadowoleni z metody przenoszenia przedmiotów pomiędzy postaciami. Chcielibyśmy aby gracze mogli udostępniać swoje przedmioty przez skrzynie albo pocztą. Podobnie jak w większości naszych systemów. Mamy mnóstwo pomysłów nad, którymi stale pracujemy.

Pytanie: Jak często zdarza się wam stworzyć coś niesamowitego, co jednak z przyczyn technicznych nie może zostać wprowadzone, lub powoduje długie ładowanie się elementów ?
Odpowiedź: Takie rzeczy zdarzają się dość często zdajemy sobie jednak sprawę, że nie wszystko jest do końca możliwe do wykonania na tym etapie pracy. Tworząc coś staramy się starannie przemyśleć nasze pomysły aby takie błędy nie zdarzały się zbyt często. Jeżeli naprawdę podoba nam się jakiś projekt to dążymy do jego wprowadzenia. Nie boimy się czegoś wyrzucić jeżeli to nie działa.

Pytanie: Pytanie dotyczące świata sanktuarium. Widzieliśmy mapę na stronie głównej, ale ile z mapy świata zobaczymy w grze ?
Odpowiedź: Diablo III należy do uniwersum Diablo. Także podczas swojej wędrówki odnajdziesz wiele wskazówek dotyczących lokalizacji umieszczonych w grze. Chcemy aby gracze uzyskali produkt warty wydanych pieniędzy. (Ed-Jay wcześniej wymieniał lokalizacje niewidoczne na mapie z gry) Staramy się aby wszystko co robimy było na tyle niesamowite ile się da!

Pytanie: Pytanie dotyczące wyglądu lochów z Diablo I. Były niesamowicie mroczne czy Diablo III idzie w tym kierunku ?
Odpowiedź: Inspirujemy wiele swoich pomysłów w oparciu o Diablo I jak i II. Staramy się utrzymać nastrój i atmosferę, ale także poprawić to i owo utrzymując nadal ten niezapomniany klimat świata Diablo.

Pytanie: O wyglądzie przedmiotów. Byłem rozczarowany unikalnymi przedmiotami w Diablo I i II. Wyglądały ładnie w ekwipunku ale za to gdy je zakładaliśmy postać wyglądał jakby nosiła zwykły normalny przedmiot, czy w Diablo III może się to zmienić ?
Odpowiedź: Cieszę się ,że oto pytasz. Jednak na to pytanie powinien odpowiedzieć Mike Nicholson odpowiedzialny za wygląd broni i przedmiotów. Jednak w jego imieniu powiem, że nie zawsze wszystko będzie się zgadzać. Przed Blizzconem cały nasz zespół roboczy pracował nad tym aby dopasować wygląd przedmiotu w ekwipunku do jego rzeczywistego wyglądu. Niedawno panel ekwipunku przeszedł dość szeroką renowację, stale pracujemy nad tym aby to ulepszyć.

Pytanie: Pytanie o projekt Barbarzyńcy. Jak tworzyliście jego wygląd, projektowaliście go od podstaw czy stosowaliście pomysły z Diablo II ?
Odpowiedź: Spoglądaliśmy na wiele elementów z Diablo II. Facet odpowiedzialny za pierwsze projekty wyglądu barbarzyńcy cały czas ma oko na wszystko. Jest to Barbol z Diablo II tylko większy i jeszcze bardziej zły. Zespół odpowiedzialny za koncepcję wyglądu postaci spędza wiele czasu nad każdym najmniejszym aspektem postaci. Nic nie jest łatwe. Musimy starać się aby wszystko wyglądało tak dobrze na ile silnik pozwoli.

Pytanie: Jestem pod wrażeniem walki w Diablo III. Jest naprawdę niesamowita. Widać, że ludzie za to odpowiedzialni znają się na rzeczy. Jak wygląda praca w takim zespole ?
Odpowiedź: Polega głównie na dobrej współpracy. Staramy się aby wszystko działało. Cele projektu są proste ale trudne do uzyskania. Stworzenie takiego systemu trwa dużo czasu. Dostajemy pomysł, a następnie staramy się go zrealizować, po czym zwołujemy specjalne zebranie projektantów na którym szalone pomysły wchodzą w życie.

Pytanie: Pytanie do zespołu odpowiedzialnego za mapy. Czy system statycznych map rzeczywiście działa ? Czy będą one generowane losowo jak w Diablo II ?
Odpowiedź: Tak i nie. Statyczne i losowe mapy łączą się ze sobą. Zespół projektantów określa ilość przypadkowo wylosowanych lokalizacji. W Diablo II kochaliśmy losowe mapy i ponowne poszukiwania interesujących nas miejsc. Chcemy wprowadzić wiele losowych miejsc, podziemi a także losowe zadania ale będzie też wiele statycznych miejsc. Ogromny Mix wszystkiego!

Pytanie: Czym się inspirujecie ? wiadomo Diablo I, II ale może jeszcze coś ? literatura, filmy ?
Odpowiedź: Mówimy w imieniu działu koncepcji, istnieje wiele różnych inspiracji. Filmy, inni twórcy, inspirujemy się także kompozycjami Bhramsa, który współpracuje teraz z nami w Blizzardzie. Mamy w biurze książkę „szalone koguty” . Jest ona ogromną inspiracją podczas tworzenia nowego potwora. Szalonego koguta!

Pytanie: Lasy w Diablo III ? Czy je zobaczymy ?
Odpowiedź: Tak i to w wielu odmianach. Na razie dostępny jest jedynie niewielki ułamek tego co planujemy stworzyć.

Pytanie: Diablo III jest bardzo malownicze. Jak stworzyliście te tekstury ? Czy korzystaliście z jakieś nowej techniki ? Czy inne gry Blizzarda opierają się o ten system ?
Odpowiedź: Mamy najbardziej utalentowanych malarzy. Bez specjalnych narzędzi są to po prostu utalentowani chłopcy. Blizzard to firma, której zależy na wykorzystywaniu pracy ludzi a nie jakiegoś narzędzia.

Pytanie: Słyszałem, że Diablo III przeszło kilkakrotnie zmianę wyglądu,
Odpowiedź: Diablo III przeszło już trzykrotną zmianę stylu. Dlaczego ? było wiele powodów. Za wczesny projekt odpowiedzialny był Blizzard North ale nie oddawało to całości naszych pomysłów. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić nowy, aktualny teraz koncept. Wcześniejszy styl był świetny ale nie doskonały. Teraz jest o wiele lepiej.

Pytanie: Co robicie w sytuacji gdy model postaci, potwora nie pasuje do stworzonego wcześniej otoczenia ?
Odpowiedź: Jest to kwestia odpowiedniego dopasowania. Ostatecznie, projektujemy potwory pasujące tylko do danej lokalizacji. Duża ilość takich samych potworów w podobnych otoczeniach sprawie, że będzie to nużące i bardzo przewidywalne.

Pytanie: Czy w grze zobaczymy jakieś lokalizacje z poprzedniej części tak jak, np. Tristram w nowej odsłonie ?
Odpowiedź: Być może ... zobaczysz niektóre z nich, lecz nie możemy na razie o tym mówić.
Zgłoś błąd.



Feniks z Popiołów - czekamy...
Niniejsza strona jest częścią Wortalu Phoenix, znajdującego się aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyższy link by dowiedzieć się więcej.
Vgroup portfolio, agencja interaktywna - tworzenie portali internetowych, stron www, sklepow, CMS oraz grafiki  web 2.0
© 2002-2014 Imperium Diablo • Wszystko o grach Diablo 3, Diablo 2 i Diablo 1. All trademarks referenced herein are the properties of their respective owners. All rights reserved.