..:: Forum Imperium Diablo ::..
Oficjalne Forum Dyskusyjne Serwisu Imperium Diablo

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
3D z Anubinem-Lekcja 2
Autor Wiadomość
Anubin 

Grafik 3D


Konto na BN: anubin#2524
Klan: Komturia Zachodniej Marchii
Konto na IDR: anubin
Wiek: 27
Dołączył: 11 Wrz 2006
Skąd: Wichrogród
Wysłany: 2009-07-23, 18:16   3D z Anubinem-Lekcja 2

Ten artykuł nauczy was budowania komponentowego(zobaczycie jak łatwo wykorzystać ten sam element do stworzenia tylu różnych rzeczy) Tematem przewodnika będzie budowanie domku Adrii(w przyszłości przeprowadzę was przez pełen proces tworzenia Tristram), ale również nauczycie się podstaw korzystania z edycji materiałów, umieszczania świateł, eksportowania pliku do programu Kerkytchea i ostatecznego renderowania.
Zacznijmy od ściągnięcia i zainstalowania potrzebnych wtyczek oraz oczywiście samego programu.
Program główny(tutaj dostępne są wersje dla najpopularniejszych systemów operacyjnych)
http://www.kerkythea.net/...unc=select&id=2
Wtyczki(pozwalają na dodanie niektórych elementów programu Kerkytchea podczas użytkowania SketchUp)
http://www.kerkythea.net/...unc=select&id=7
ja zalecam ściągnąć
SU2KT 3.0 SketchUp Exporter & Lighting Fixtures (Windows Installer)ponieważ unikniemy zbędnego siedzenia i ręcznego kopiowania plików
wersja SU2KT 3.0 SketchUp Exporter & Lighting Fixtures (Zip) zapewne została przeznaczona dla innych systemów operacyjnych. Niemniej jednak możemy
bez problemu skorzystać z tego archiwum. trzeci plik SU2KT Light Components również zalecam ściągnąć. Pliki SU2KT 3.0 SketchUp Exporter & Lighting Fixtures instalujemy do (domyślnie)
C-program files-google-google sketchup7 zaś pliki SU2KT Light Components wypakowujemy do C:\Program Files\Google\Google SketchUp 7\Components\KT Lights
w razie potrzeby nadpisujemy pliki.po otwarciu Programu Google SketchUp przed zabraniem się do modelowania, uruchamiamy specjalny toolbar.
http://img56.imageshack.us/img56/7427/tutscr1.jpg
i powinniśmy otrzymać specjalne buttony
http://img196.imageshack....506/tutscr2.jpg
Ok. Skoro już mamy zainstalowane nasze wtyczki możemy przystąpić do budowania Chaty Adrii. Oczywiście zaczynamy od wyznaczenia sobie obszaru pracy
który wraz z rozwojem modelu będziemy modyfikować.
http://img187.imageshack....544/tutscr3.jpg
teraz zaznaczamy podłogę naszego domku i tymczasowo grupujemy
http://img228.imageshack....291/tutscr4.jpg
następnie tworzymy prostokąt, używamy narzędzia pusch/pull i tworzymy deskę, którą potem skopiujemy i użyjemy do budowy bardzo wielu elementów chatki.
http://img39.imageshack.us/img39/7595/tutscr5.jpg
Dobra, żeby zbudować domek musimy mieć punkt odniesienia. Tutaj macie specjalnie zmodyfikowany prze zemnie screen, na którym zaznaczyłem wszystko co potrzebne
http://img263.imageshack....riathewitch.jpg
Legenda domku:
-Linia czerwona-obrys obiektu
-Linia biała-orientacyjny wskaźnik perspektywy względem krawędzi obiektów.
-Linia żółta-oznaczenie pojedynczej belki
-Linia jasno-niebieska-oznaczenie szpar chaty
-Linia zielona-pozycja półki
-Linia fioletowa-orientacyjne położenie mikstur na półkach
-Linia ciemnoniebieska-oznaczenie ukośnej belki
-Linia czarna-niezidentyfikowany obiekt(być może są to jakieś skrzynki)
Jak widać mi po umieszczeniu 14stu belek, zabrakło kawałka podłogi. Dlatego teraz wyskaluję ją i przyrównam do ostatniej belki
W tym celu klikamy na przycisk skalowanie
http://img12.imageshack.us/img12/9184/tutscr6.jpg
następnie klikamy na podłogę i rozciągamy aby przyrównać do krawędzi belki
http://img12.imageshack.us/img12/8184/tutscr7.jpg
Ok boczna ściana gotowa, teraz zabieramy się za tylną ścianę.wnioskując ze screena, i z namalowanych przeze mnie żółtych linii, zakładając że w szparze
brakuje 1 belki, to domek adrii ma 14 belek z boku oraz 15 z tyłu. żeby się nie męczyć robimy tak.
Kierujemy kamerę tak, aby zaznaczyć wszystkie Belki http://img98.imageshack.us/img98/1917/tutscr8.jpg i tak jak wcześniej tworzymy z nich wszystkich grupę.
Ok teraz mamy zaznaczoną grupę belek.Robimy Edit Copy, Edit paste upuszczamy grupę w dowolnym miejscu i obracamy belki w następujący sposób
http://img406.imageshack....332/tutscr9.jpg
http://img406.imageshack....48/tutscr10.jpg
następnie, przyrownujemy grupę belek, dostawiamy piętnastą belkę, skalujemy podłogę, i analogicznie robimy drugą boczną ścianę dla urealistycznienia możemy dać skośne belki w środku.
http://img17.imageshack.us/img17/1554/tutscr11.jpg
Teraz tworzymy ścianę przednią, ku waszemu zdziwieniu również kopiujemy grupę belek i wstawiamy, następnie przystępujemy do ich edycji.
W tym celu przystępujemy do otwarcia grupy.
http://img29.imageshack.us/img29/1934/tutscr12.jpg
2 pierwsze belki zostawiamy w spokoju, 3 kolejne skalujemy, aby otrzymać wejście,kolejną belkę zostawiamy w spokoju, kolejną belkę skalujemy, aby
otrzymać szparę w dole,kolejne 3 nie ruszamy, potem 1 usuwamy,resztę zostawiamy w spokoju.W ogólnym rozrachunku otrzymujemy mniej więcej to:
http://img248.imageshack....76/tutscr13.jpg
Powoli zbliżamy się ku końcowi...uff można by rzec. Może tego nie widać ,ale chatka adrii ma drzwi, więc my również je rysujemy, najlepiej zrobić to z boczku, a potem wyskalować i dopasować.
tak od środka wyglądają drzwiczki (w moim wykonaniu)
http://img404.imageshack....09/tutscr14.jpg
. Teraz dorabiamy sufit (z mojego screena wynika, że posiada 14 belek) i tutaj znów docenimy wartość metody kopiuj wklej, obracania i skalowania.
Chwytamy pojedynczą belkę i obracamy, a następnie znów obracamy i skalujemy tak, aby to wyglądało mniej więcej jak na screenie.,
http://img339.imageshack.us/i/tutscr15.jpg/
na screenie widać, że dachy wystaje nieco poza obszar domku, i szpary są mniejsze, dlatego też możemy troszeczkę powiększyć skalowaniem belkę dachową skopiować i wkleić, tworząc dach
http://img228.imageshack....52/tutscr16.jpg
Teraz przystępujemy do tworzenia półek. Zgadnijcie jak to zrobimy ? Hah, skopiujemy jedną z dachowych belek i odpowiednio skalując przyczepimy
je do przedniej ściany http://img139.imageshack....69/tutscr17.jpg
Gotowe ! http://img9.imageshack.us/img9/6374/tutscr18.jpg
Nareszcie! Zbudowaliśmy własny domek Adrii, ale chwila! To jeszcze nie koniec poradnika ! to dopiero 50% poradnika ! Teraz przystępujemy do oteksturowaniua domku.
W tym celu zaznaczamy już !cały domek (potem będziemy musieli wyodrębnić podłogę, ale o tym później)i tworzymy z niego grupę
http://img39.imageshack.u.../addtutscr2.jpg
Wybieramy przycisk "paint Bucket"
http://img338.imageshack....74/tutscr18.jpg
z listy materiałów wybieramy "wood"
http://img33.imageshack.us/img33/6612/tutscr20.jpg
Następnie wykonujemy czynności kolejności w jakiej narysowałem cyferki :P
http://img233.imageshack....05/tutscr21.jpg
numer 3-domek Adrii jest "fioletowy"dlatego najeżdżamy na fioletowe pole, potem tylko kombinujemy odcieniami za pomocą suwaków H,S,L
jeśli jesteśmy zadowoleni kierujemy kubełek na dowolny element domku i malujemy. Dzięki temu, że stworzyliśmy grupę, pomalowane zostało wszystko
(ten screen i poprzedni mają z boku dwa paski narzędzi, jak można się domyślić nie zauważyłem tego i nie chciało mi się zmieniać ;p)
http://img17.imageshack.u.../addtutscr1.jpg
potem otwieramy grupę i osobno malujemy podłogę na kolor trawy (jak w diablo)
http://img195.imageshack....89/tutscr22.jpg
teraz znowu na boczku stworzymy sobie butelki z maną.w celu wyrysowania koła ze środka wyznaczamy przekątne, tworzymy koło, a potem usuwamy przekątne
i używamy pusch/pull w celu zrobienia nakrętki.
mała-w celu wyrysowania koła ze środka wyznaczamy przekątne, tworzymy koło, a potem usuwamy przekątne
i używamy pusch/pull w celu zrobienia nakrętki.
http://img269.imageshack....44/tutscr23.jpg
potem oczywiście malujemy naszą buteleczkę(odnalezienie odpowiednich tekstur pozostawiam wam) ja się troszkę pobawiłem i dodałem metalowe obwódki
http://img148.imageshack....26/tutscr24.jpg
miksturkę życia robimy kopiując manę, i malując na czerwono :P
duża butelka-podczas jej tworzenia po raz pierwszy sięgniemy po metodę "follow me" znów robimy miksturkę nieco z boku
1.rysujemy koło
2-ze środka koła wyznaczamy prostopadłą linię
http://img398.imageshack....01/tutscr25.jpg
3.oraz linię pomocniczą
http://img517.imageshack....69/tutscr26.jpg
4.kwadrat
http://img204.imageshack.us/i/tutscr27.jpg/
5.kopiujemy utworzony kwadrat i wstawiamy na końcu utworzonej linii
http://img169.imageshack....43/tutscr28.jpg
6.łuk
http://img142.imageshack....62/tutscr29.jpg
7.usuwamy zbędne linie
http://img31.imageshack.us/img31/8346/tutscr30.jpg
8.rysujemy nowe koło
http://img150.imageshack.us/i/tutscr31.jpg/
9.stare duże koło możemy usunąć
10.wybieramy funkcje "follow me"
http://img398.imageshack....96/tutscr32.jpg
11.zaznaczamy stworzony kształt, ciągniemy myszką i "prowadzimy powstający element po utworzonym kole do uzyskania
http://img228.imageshack....79/tutscr33.jpg
http://img524.imageshack....07/tutscr34.jpg
jak widać mojej butelce zdarzyło się przytyć,ale łatwo naprawić nakrętki tworząc kółko, korzystając z pusch/pull
otrzymamy walec, tworzymy grupę i umieszczamy tak, żeby sprawiały wrażenie prawdziwych nakrętek ;p Oczywiście zawsze można pokombinować
z metodą follow me. oto jak wyglądają 2 duże i 2 małe miksturki w moim wykonaniu(po poprawkach ;p)
http://img228.imageshack.us/i/tutscr35.jpg/
Oczywiście skalujemy sobie i ustawiamy buteleczki na półkach, żeby nie było nudno, dałem jeszcze miksturkę wzmocnienia.
http://img150.imageshack....55/tutscr36.jpg
teraz dobudowywujemy sobie trawkę(tak żeby efekty nocne były dobrze widoczne ;) budujemy też wsporniki a potem kociołek :P (jeśli ogarniacie, kociołek zrobicie to metodą follow me :P )
kiedy już zbudowaliśmy kociołek to teraz musimy go podwiesić w tym celu wyznaczamy linie(te linie nie są widoczne w programie Kerkytchea) i rysujemy kółko
http://img29.imageshack.us/img29/7709/tutscr37.jpg
i robimy "follow me" wzdłuż linii
http://img265.imageshack....26/tutscr38.jpg
Kolejny element mamy ukończony. Model jest kompletny.Teraz przystąpimy do dodawania świateł.(dodamy też palenisko pod kotłem.)
ja palenisko zrobiłem tak, żeby fajniej wyglądało zgrupowałem je i skorzystałem z opcji "soften edges"
http://img188.imageshack....67/tutscr39.jpg
teraz rysujemy światło punktowe(tworzymy je podobnie jak linie)
http://img156.imageshack....85/tutscr40.jpg
http://img228.imageshack....39/tutscr41.jpg
najważniejsza opcja to light power(edytując tę wartość ustalamy z jaką mocą świeci nasze światło :P )
teraz rysujemy 3 światła wewnątrz domku Adrii
http://img194.imageshack....06/tutscr42.jpg
http://img269.imageshack....00/tutscr43.jpg
następnie kolorujemy światła na pomarańczowo
http://img220.imageshack....10/tutscr44.jpg
teraz klikamy na wolne pole (żaden element NIE może być zaznaczony)następnie klikamy na przycisk exportowania, w oknie nic nie zmieniamy http://img156.imageshack....65/tutscr45.jpg i klikamy ok
zapisujemy plik(zapisany zostanie plik XML oraz folder z teksturami)klikamy zapisz nic nie zmieniając(zmiana nazwy pliku również nie jest zalecana)
czekamy chwile aż pojawi się kolejne okno dialogowe klikamy TAK. Po chwili ujrzymy nowe okno programu Kerkytchea. Google SketchUp możemy zamknąć.
Jeśli nie podoba nam się podgląd naszego modelu możemy ustawić "soild rendering"
http://img407.imageshack....76/tutscr46.jpg
teraz przystępujemy do ogólnego renderu, wszystko macie oznaczone numerami. żółte podkreślenia oznaczają zmiany w opcjach. Polecam wam tymczasową zmianę
rozdzielczości na 640-480, oraz ustawienia Ray Tracing-Low
http://img217.imageshack....15/tutscr47.jpg
jak widzimy nasz render jest bardzo ciemny, odznaczającym się elementem jest ognisko-nie martwcie się tym
http://img39.imageshack.us/img39/7996/tutscr48.jpg
teraz dodamy światło wszech obecne, które wzmocni kontury po po kliknięciu na nie, nie zmieniamy nazwy i klikamy ok
http://img44.imageshack.us/img44/8383/tutscr49.jpg
pojawiło się nowe światło, u mnie jest ono oznaczone jako light#6 i znajduje się pod sun. klikamy na nie prawym przyciskiem i wybieramy opcje
http://img200.imageshack....55/tutscr50.jpg
http://img338.imageshack....62/tutscr51.jpg
i ustawiamy "radiace" color-0.100 i klikamy ok
http://img174.imageshack....56/tutscr52.jpg
znów renderujemy, ale tym razem w podanej specyfikacji
http://img263.imageshack....13/tutscr53.jpg
http://img248.imageshack....68/tutscr54.jpg
znów jest ciemno ? tym razem spożytkujemy szybką obróbkę screena i wyłonimy z niego, to co najfajniejsze
http://img199.imageshack....88/tutscr55.jpg
gdy już mamy ustawione gamma correction przesuwamy suwaki na pozycje.
Exposure-1.90
Gamma-1.20
następnie robimy save, wgrywamy na imageshack i chwalimy się znajomym :D oto efekt mojej pracy ;-]
http://img30.imageshack.u...derbyanubin.jpg
Jeśli macie jakieś pytania, wątpliwości-piszcie-na 100% odpowiem na każde wasze pytanie, jesli chcecie dodatkowe screeny itp. równierz niema problemu :)
Dziękuję za przebrnięcie przez ten poradnik i gratuluję tym, którzy dotrwali do końca i zrobili własny domek Adrii :P
Anubin
_________________
Ostatnio zmieniony przez Anubin 2009-07-24, 12:23, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
Eps 
JuniorAdmin



Dołączył: 18 Maj 2006
Wysłany: 2009-07-23, 18:25   

Awesome, czekam na 3-cią lekcję.
 
     
Sarevok92 



Dołączył: 07 Lis 2008
Wysłany: 2009-07-23, 18:58   

No no, świetny poradnik. Ładnie opisałeś, dałeś screeny, więc jak tylko będę miał trochę czasu, to zrobię sobie własny domek Adrii :D .
Mógłbyś poprawić w kilku miejscach push zamiast
Anubin napisał/a:
pusch

I mógłbyś poprawić ten link:
Anubin napisał/a:
http://img139.imageshack.us/img139/5669/tutscr17.jpg

Czekam na kolejną lekcję.
 
     
Anubin 

Grafik 3D


Konto na BN: anubin#2524
Klan: Komturia Zachodniej Marchii
Konto na IDR: anubin
Wiek: 27
Dołączył: 11 Wrz 2006
Skąd: Wichrogród
Wysłany: 2009-07-24, 12:26   

Cytat:
I mógłbyś poprawić ten link:
Anubin napisał/a:
http://img139.imageshack....69/tutscr17.jpg

Kiedy wklejasz tyle linków, to weź dopilnuj, żeby wszystko działało. :P Łącznie naprawiłem 5 linków więc i tak nie jest źle ;-] Kolejna lekcja prawdopodobnie o Katedrze będzie :D
_________________
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum należy do serwisu Imperium Diablo